Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73564
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonor Bezerra Guerrapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttps://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/busca.do;jsessionid=EF73C2A7834623F3588DE70F7C3EDC19.buscatextual_0pt_BR
dc.creatorCássia Aparecida de Souza Françapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-09T13:49:37Z-
dc.date.available2024-08-09T13:49:37Z-
dc.date.issued2005-12-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73564-
dc.description.abstractEducation is the development of an individual through the process of teaching and learning, which makes possible the acquisition of new behaviors, potentially transforming one’s life. The studies on neurosciences have great relevance for education, as all human behavior requires the nervous system as biological substratum. This work, carried through a bibliographical review, presents some neurobiological basis of the teaching-learning process - the morphological and functional structure of the nervous system, the receptive periods of the development, the influence of genetic and environmental factors, the phenomenon of neuroplasticity and some aspects of the human cognition. The knowledge of these fundamentals excites the reflection, even though incipient, on the validity of Piaget’s and Vygotsky’s theories and on factors that influence learning as well as those that would contribute for better effectiveness of the work in the scope of education, suggesting the necessity of thinking about education as the individual development for living.pt_BR
dc.description.resumoA educação é a formação do indivíduo através do processo ensino-aprendizagem, que possibilita a aquisição de novos comportamentos, potencialmente transformadores do viver do indivíduo. Os estudos das neurociências são de grande relevância para a educação, pois todo comportamento humano requer o sistema nervoso como substrato biológico. Este trabalho, realizado por meio de uma revisão bibliográfica, apresenta alguns fundamentos neurobiológicos do processo ensino-aprendizagem – a estrutura morfológica e funcional do sistema nervoso, os períodos receptivos do desenvolvimento, a influência de fatores genéticos e ambientais, o fenômeno de neuroplasticidade e alguns aspectos da cognição humana. O conhecimento desses fundamentos suscita a reflexão, ainda que incipiente, sobre a validade das teorias de Piaget e Vygotsky e sobre fatores que interferem na aprendizagem bem como aqueles que contribuiriam para maior eficácia do trabalho no âmbito da educação, sugerindo a necessidade de se pensar na educação para a vida.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Neurociênciaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino-aprendizagempt_BR
dc.subjectSistema nervosopt_BR
dc.subjectPiagetpt_BR
dc.subjectVygotskypt_BR
dc.subject.otherNeurociênciaspt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsinopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherSistema Nervosopt_BR
dc.titleFundamentos neurobiológicos do ensino e da aprendizagempt_BR
dc.title.alternativeNeurobiological foundations of teaching and learningpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Neurociências e suas Fronteiras

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fundamentos neurobiológicos do ensino aprendizagem.pdf942.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.