Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/73648
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Categorias para o uso educativo de filmes com elementos científicos e tecnológicos |
Other Titles: | Categories for the educational use of films with scientific and technological elements |
Authors: | Anayra Yule Alcântara Guilherme da Silva Lima |
Abstract: | Apesar dos esforços da comunidade científica, diversos setores da sociedade permanecem alheios aos conhecimentos, técnicas, práticas sociais e história da Ciência e da Tecnologia. O projeto XXXXXX promove atividades desenvolvidas no âmbito da educação científica por meio da utilização de obras cinematográficas. Num plano mais amplo, o projeto XXXXXX desenvolve ações de educação científica para a sociedade YYYYYYY, que por sua vez é capaz de promover o empoderamento social frente a desafios científicos e tecnológicos da contemporaneidade. O objetivo deste artigo é apresentar aspectos científicos e tecnológicos presentes em filmes com elementos de cientificidade. A partir da análise de conteúdo, foram analisados 14 filmes e propostas 7 categorias de aspectos científicos e tecnológicos abordados pelas obras cinematográficas. O artigo destaca que produções cinematográficas podem ser utilizadas como ferramentas para a apropriação da cultura científica pela sociedade. |
Abstract: | Despite the efforts of the scientific community, several sectors of society remain distant to the knowledge, techniques, social practices and history of Science and Technology. The project “Light, camera and ... science” promotes activities developed in the scope of scientific education through the use of cinematographic works. At a broader level, Project “Light, camera and ... science”develops scientific education actions for the Ouro Pretosociety, which is capable of promoting social empowerment in the face of contemporary scientific and technological challenges. The objective of this article is to present scientific and technological aspects present in films with elements of Science and Technology. From the content analysis, 14 films were analyzed and 7 categories of scientific and technological aspects addressed by cinematographic works were proposed. The article emphasizes that cinematographic productions can be used as tools for the appropriation of scientific culture by society. |
Subject: | Educação não-formal Cinema e educação Sociedade |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.26843/rencima.v10i1.1571 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/73648 |
Issue Date: | 1-Jan-2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1571 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Categorias para o uso educativo de filmes com elementos científicos e tecnológicos.pdf | 343.52 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.