Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/73725
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Jaime José Zanolla | pt_BR |
dc.creator | Raquel Martins de Assis | pt_BR |
dc.creator | Júlio Emílio Diniz-Pereira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-08-12T17:22:15Z | - |
dc.date.available | 2024-08-12T17:22:15Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.citation.volume | 7 | pt_BR |
dc.citation.issue | 2 | pt_BR |
dc.citation.spage | 13 | pt_BR |
dc.citation.epage | 22 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2183-8402 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/73725 | - |
dc.description.abstract | This paper presents an alternative to guide the teaching-learning process in a Physics Teacher Education Program in Brazil through the relationship between “methodology of projects” and action-research to break with the logic of content transmission and memorization in that area. The “methodology of projects” can create and incorporate knowledge through two main aspects: 1. The elaboration and development of projects articulated around a research program on an ongoing basis; 2. The development of action-research projects in their emancipatory component through a social and rational management of cycles that take place in a spiral of stages of planning, acting, observing of facts, and reflection on the result of the action. Articulating “methodology of projects” and action-research enables a collaborative educational environment that helps the act of teaching about how to think based upon systematic and self-critical inquiry. In this environment, students are challenged to learn to work with each other in a reflective process that takes places individually and collectively, paying attention to the different types and rhythms of learning. In this way, the article helps Physics teachers to find ways to intervene in their own educational practice so they can gradually also interfere, consciously, in the reality that surrounds them. | pt_BR |
dc.description.resumo | O artigo apresenta uma alternativa para orientar o processo de ensino-aprendizagem na formação inicial de professores de Física no Brasil, por meio da relação entre “metodologia de projetos” e investigação-ação, a fim de se romper com a lógica da transmissão de conteúdos e da memorização nessa área. A “metodologia de projetos” é capaz de criar e incorporar conhecimento, por meio de dois aspectos: 1. a elaboração e o desenvolvimento de projetos articulados em torno de um programa de pesquisa de maneira contínua; 2. a investigação-ação de vertente emancipatória sistematizada por meio da gestão social e racional de ciclos que acontece em uma espiral de etapas de planejamento, ação, observação de fatos e reflexão sobre o resultado da ação. Articular a “metodologia de projetos” e a investigação-ação possibilita um ambiente educacional colaborativo que favorece o ato de ensinar a pensar a partir da indagação sistemática e autocrítica. Nesse ambiente, os sujeitos são desafiados a aprender a trabalhar com o outro em um processo reflexivo que se dá de modo individual e coletivo com atenção aos diversos tipos e ritmos de aprendizagem. Desse modo, o artigo contribui para que docentes de Física encontrem meios de intervir em sua prática educacional para que gradativamente possam também interferir, de modo consciente, na realidade que os cerca. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Estreiadiálogos | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Formação de Professores | pt_BR |
dc.subject | Investigação-ação | pt_BR |
dc.subject | Metodologia de projetos | pt_BR |
dc.subject | Práticas educacionais | pt_BR |
dc.subject | Ensino de Física | pt_BR |
dc.subject.other | Professores -- Formação | pt_BR |
dc.subject.other | Física -- Ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Ensino-aprendizagem | pt_BR |
dc.title | Investigação-ação: “metodologia de projetos” no fazer de professores de física | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://www.estreiadialogos.com/c%C3%B3pia-estreiadi%C3%A1logos-n-%C2%BA-12 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-3435-0642 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0001-5248-1131 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-5401-4788 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Investigação-ação.pdf | 256.63 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.