Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73725
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorJaime José Zanollapt_BR
dc.creatorRaquel Martins de Assispt_BR
dc.creatorJúlio Emílio Diniz-Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-12T17:22:15Z-
dc.date.available2024-08-12T17:22:15Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage13pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.issn2183-8402pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73725-
dc.description.abstractThis paper presents an alternative to guide the teaching-learning process in a Physics Teacher Education Program in Brazil through the relationship between “methodology of projects” and action-research to break with the logic of content transmission and memorization in that area. The “methodology of projects” can create and incorporate knowledge through two main aspects: 1. The elaboration and development of projects articulated around a research program on an ongoing basis; 2. The development of action-research projects in their emancipatory component through a social and rational management of cycles that take place in a spiral of stages of planning, acting, observing of facts, and reflection on the result of the action. Articulating “methodology of projects” and action-research enables a collaborative educational environment that helps the act of teaching about how to think based upon systematic and self-critical inquiry. In this environment, students are challenged to learn to work with each other in a reflective process that takes places individually and collectively, paying attention to the different types and rhythms of learning. In this way, the article helps Physics teachers to find ways to intervene in their own educational practice so they can gradually also interfere, consciously, in the reality that surrounds them.pt_BR
dc.description.resumoO artigo apresenta uma alternativa para orientar o processo de ensino-aprendizagem na formação inicial de professores de Física no Brasil, por meio da relação entre “metodologia de projetos” e investigação-ação, a fim de se romper com a lógica da transmissão de conteúdos e da memorização nessa área. A “metodologia de projetos” é capaz de criar e incorporar conhecimento, por meio de dois aspectos: 1. a elaboração e o desenvolvimento de projetos articulados em torno de um programa de pesquisa de maneira contínua; 2. a investigação-ação de vertente emancipatória sistematizada por meio da gestão social e racional de ciclos que acontece em uma espiral de etapas de planejamento, ação, observação de fatos e reflexão sobre o resultado da ação. Articular a “metodologia de projetos” e a investigação-ação possibilita um ambiente educacional colaborativo que favorece o ato de ensinar a pensar a partir da indagação sistemática e autocrítica. Nesse ambiente, os sujeitos são desafiados a aprender a trabalhar com o outro em um processo reflexivo que se dá de modo individual e coletivo com atenção aos diversos tipos e ritmos de aprendizagem. Desse modo, o artigo contribui para que docentes de Física encontrem meios de intervir em sua prática educacional para que gradativamente possam também interferir, de modo consciente, na realidade que os cerca.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEstreiadiálogospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação de Professorespt_BR
dc.subjectInvestigação-açãopt_BR
dc.subjectMetodologia de projetospt_BR
dc.subjectPráticas educacionaispt_BR
dc.subjectEnsino de Físicapt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherFísica -- Ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino-aprendizagempt_BR
dc.titleInvestigação-ação: “metodologia de projetos” no fazer de professores de físicapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.estreiadialogos.com/c%C3%B3pia-estreiadi%C3%A1logos-n-%C2%BA-12pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3435-0642pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5248-1131pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5401-4788pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Investigação-ação.pdf256.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.