Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73758
Type: Artigo de Periódico
Title: A escolologia como uma proposta da pedagogia Antipoffiana para a formação de professores em Minas Gerais na década de 1930
Other Titles: Schoolology as an Antipoffian pedagogical proposal for teacher education in Minas Gerais, Brazil, during the 1930s
Authors: Marilene Oliveira Almeida
Regina Helena de Freitas Campos
Abstract: A proposta inovadora de uma nova área de pesquisa denominada Escolologia – a ciência da escola - iniciada pela psicóloga e educadora Helena Antipoff na Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte, nos anos de 1930, é examinada através de investigação documental. A Escolologia apoiava-se em conceitos da Psicologia da Criança e da Pedagogia Experimental, de Édouard Claparède, e no método de Experimentação Natural, de Alexander Lazursky, visando obter uma síntese objetiva das relações entre o desenvolvimento físico, mental e social dos escolares, suas origens sociais e as práticas culturais de suas famílias, os procedimentos pedagógicos adotados e o funcionamento institucional das escolas. Os estudos escolológicos permitiram identificar os fatores que influenciavam no aproveitamento escolar dos alunos, tais como: o alto índice de retenção no primeiro ano de escolarização, as condições de higiene e nutrição das crianças, o método pedagógico, a organização escolar e as condições socioeconômicas e culturais das famílias.
Abstract: The innovative proposal of a new area of research called Schoolology – the science of the school – initiated by the psychologist and educator Helena Antipoff at the Escola de Aperfeiçoamento de Professores de Belo Horizonte in the 1930s is examined through an archival study. Schoolology relied on the concepts of child psychology and experimental pedagogy developed by Édouard Claparède, as well as on the method of natural experimentation invented by the Russian psychologist Alexander Lazurskyy. The purpose was to obtain an objective synthesis of the relationships between the multiple factors intervening in children’s learning at schools: their physical, mental and social development of students, the social and cultural practices of their families, the pedagogical procedures used by teachers, and the institutional functioning of schools. The schoolological studies made it possible to identify several factors that influenced the academic performance of students, such as the retention rates in the first year of schooling, the hygienic and nutritional conditions of the children, the pedagogical methods, the organization of the schools, and the socioeconomic and cultural conditions of the families.
Subject: Professores -- Formação
Antipoff, Helena -- 1892-1974
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.14393/che-v21-2022-132
URI: http://hdl.handle.net/1843/73758
Issue Date: 4-Aug-2022
metadata.dc.url.externa: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/66403
metadata.dc.relation.ispartof: Cadernos de História da Educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.