Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/73907
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Víctor Manoel Figueroa Farfán | pt_BR |
dc.creator | Júlio Emílio Diniz-Pereira | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2024-08-13T17:34:47Z | - |
dc.date.available | 2024-08-13T17:34:47Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.citation.volume | 14 | pt_BR |
dc.citation.issue | 36 | pt_BR |
dc.citation.spage | 984 | pt_BR |
dc.citation.epage | 1005 | pt_BR |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1392 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 2177-1626 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/73907 | - |
dc.description.abstract | Currently, in Latin America, we are immersed in a new cycle of privatization of education. Although this does not necessarily respond to the traditional strategies that emanate from neoliberalism in its most orthodox version, it ended up being quite efficient, administratively, and culturally colonizing educational institutions through the so-called New Public Management (NPM). In this article, we will specifically discuss the consequences of the implementation of NPM regarding to the establishment of teaching careers in Latin America. We are convinced that both international organizations and governments in the region have promoted the establishment of regulatory bodies based upon individual meritocracy, standardized assessments, and accountability to generate a change in the habitus of those who practice the profession. | pt_BR |
dc.description.resumo | Atualmente, na América Latina, estamos imersos em um novo ciclo de privatização da educação. Embora isso não responda necessariamente às estratégias tradicionais que emanam do neoliberalismo em sua versão mais ortodoxa, acabou sendo bastante eficiente, colonizando administrativa e culturalmente as instituições de ensino por meio da chamada Nova Gestão Pública (NGP). Neste artigo, discutiremos, especificamente, as consequências trazidas pela implantação da NGP no que diz respeito ao estabelecimento de carreiras docentes na América Latina. Estamos convencidos de que tanto os organismos internacionais quanto os governos da região têm promovido o estabelecimento de órgãos reguladores baseados na meritocracia individual, avaliações e prestação de contas padronizadas para gerar uma mudança no habitus de quem exerce a profissão. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Pesquiseduca | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Formação e trabalho docente | pt_BR |
dc.subject | Carreira docente | pt_BR |
dc.subject | Profissão docente | pt_BR |
dc.subject | Neoliberalismo | pt_BR |
dc.subject | America Latina | pt_BR |
dc.subject.other | Professores -- Formação | pt_BR |
dc.subject.other | Professores -- Carreiras e oportunidades | pt_BR |
dc.subject.other | America Latina | pt_BR |
dc.subject.other | Neoliberalismo | pt_BR |
dc.title | Carreiras docentes, neoliberalismo e a nova gestão pública na América Latina | pt_BR |
dc.title.alternative | Teaching careers, neoliberalism, and the new public management in Latin America | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1392 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0003-4446-9823 | pt_BR |
dc.identifier.orcid | https://orcid.org/0000-0002-5401-4788 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Carreiras Docentes, Neoliberalismo.pdf | 785.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.