Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVíctor Manoel Figueroa Farfánpt_BR
dc.creatorJúlio Emílio Diniz-Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-13T17:34:47Z-
dc.date.available2024-08-13T17:34:47Z-
dc.date.issued2022-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue36pt_BR
dc.citation.spage984pt_BR
dc.citation.epage1005pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1392pt_BR
dc.identifier.issn2177-1626pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73907-
dc.description.abstractCurrently, in Latin America, we are immersed in a new cycle of privatization of education. Although this does not necessarily respond to the traditional strategies that emanate from neoliberalism in its most orthodox version, it ended up being quite efficient, administratively, and culturally colonizing educational institutions through the so-called New Public Management (NPM). In this article, we will specifically discuss the consequences of the implementation of NPM regarding to the establishment of teaching careers in Latin America. We are convinced that both international organizations and governments in the region have promoted the establishment of regulatory bodies based upon individual meritocracy, standardized assessments, and accountability to generate a change in the habitus of those who practice the profession.pt_BR
dc.description.resumoAtualmente, na América Latina, estamos imersos em um novo ciclo de privatização da educação. Embora isso não responda necessariamente às estratégias tradicionais que emanam do neoliberalismo em sua versão mais ortodoxa, acabou sendo bastante eficiente, colonizando administrativa e culturalmente as instituições de ensino por meio da chamada Nova Gestão Pública (NGP). Neste artigo, discutiremos, especificamente, as consequências trazidas pela implantação da NGP no que diz respeito ao estabelecimento de carreiras docentes na América Latina. Estamos convencidos de que tanto os organismos internacionais quanto os governos da região têm promovido o estabelecimento de órgãos reguladores baseados na meritocracia individual, avaliações e prestação de contas padronizadas para gerar uma mudança no habitus de quem exerce a profissão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPesquiseducapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFormação e trabalho docentept_BR
dc.subjectCarreira docentept_BR
dc.subjectProfissão docentept_BR
dc.subjectNeoliberalismopt_BR
dc.subjectAmerica Latinapt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Formaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores -- Carreiras e oportunidadespt_BR
dc.subject.otherAmerica Latinapt_BR
dc.subject.otherNeoliberalismopt_BR
dc.titleCarreiras docentes, neoliberalismo e a nova gestão pública na América Latinapt_BR
dc.title.alternativeTeaching careers, neoliberalism, and the new public management in Latin Americapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1392pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4446-9823pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5401-4788pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Carreiras Docentes, Neoliberalismo.pdf785.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.