Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/73914
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorEdgar Rodrigues Barbosa Netopt_BR
dc.creatorMarcio Goldmanpt_BR
dc.date.accessioned2024-08-13T20:40:10Z-
dc.date.available2024-08-13T20:40:10Z-
dc.date.issued2022-05-02-
dc.citation.volume65pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage22pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/1678-9857.ra.2022.192790pt_BR
dc.identifier.issn1678-9857pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/73914-
dc.description.abstractBased on an analytical elaboration of the notion of respect, as it is formulated in African American religions and other afroindigenous groups, the article seeks to display the centrality of this notion in the practices linked to these traditions and, from that point onwards, to connect this notion with the practice of anthropology itself. Through a careful juxtaposition between philosophers, writers, indigenous, afroindigenous, Quilombola and Afro-Brazilian thinkers, it speculates about the possibility of a more respectful relationship with other practices of knowledge. A relationship that would be capable of contributing to the renewal of our own practices of knowledge. In this sense, the experience of the so-called “Encontro de Saberes” works as a context from which we set out to think about these issues in order to establish a transversal relationship with the practices with which we seek to dialogue. A relationship defined by the most absolute respect for the frontiers that we have to cross in order to establish this dialogue, as well as by the shame against any possibility of assimilating or destroying that what we intend to establish a relationship with.pt_BR
dc.description.resumoA partir de uma retomada analítica da noção de respeito tal qual aparece principalmente nas religiões de matriz africana e em outros coletivos afroindígenas, este artigo pretende mostrar não apenas a centralidade dessa noção para as práticas vinculadas a essas tradições, como, a partir daí, conectar a noção com a própria prática da antropologia. Por meio de uma cuidadosa justaposição entre filósofos, escritores, pensadores indígenas, afroindígenas, quilombolas e afro-brasileiros, especula-se, assim, a possibilidade de uma relação mais respeitosa com outras práticas de conhecimento, capaz de contribuir para uma renovação das nossas. A experiência dos chamados encontros de saberes funciona, nesse sentido, como um meio a partir do qual se tenta pensar essas questões de modo a estabelecer uma relação transversal com as práticas com as quais se busca dialogar. Ou seja, uma relação definida pelo mais absoluto respeito diante das fronteiras que temos que cruzar para estabelecer esse diálogo, e pela vergonha diante de qualquer possibilidade de assimilar ou destruir aquilo com o que se pretende estabelecer uma relação.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Antropologiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAfroindígenaspt_BR
dc.subjectCosmopolíticapt_BR
dc.subjectEncontro de saberespt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectReligiões de matriz africanapt_BR
dc.subject.otherRacismopt_BR
dc.subject.otherReligião -- Influencias africanaspt_BR
dc.subject.otherRespeitopt_BR
dc.titleA maldição da tolerância e a arte do respeito nos encontros de saberes - 1a. Partept_BR
dc.title.alternativeThe curse of tolerance and the art of respect in the encounter of knowledges - 1a. Partpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/ra/article/view/192790pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4716-7145pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-6594-1520pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A maldição da tolerância e a arte do respeito nos encontros de saberes.pdf256.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.