Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74111
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leandro Rodrigues Alves Dinizpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6131363509796975pt_BR
dc.creatorElisa Mattos de Sápt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5108972381990293pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-16T12:20:06Z-
dc.date.available2024-08-16T12:20:06Z-
dc.date.issued2024-02-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74111-
dc.description.abstractThis dissertation primarily aims is to analyze and discuss the academic literacy practices and the experiences of four students of/from migrant backgrounds at a federal public university in Brazil, following the theoretical and methodological principles of Critical Applied Linguistics (Pennycook, 1997, 2017, 2021; Moita Lopes, 2006), literacy (New London Group, 1996), as well as Academic Literacies (Barton; Hamilton, 2000; Lea; Street, 1998, 2006; Lea, 2004), in dialog with decolonial studies (Mignolo, 2007; Quijano, 2000, 2007), with investigations about internationalization and the insertion of migrant students in higher education (e.g., Arar et al.., 2020, 2022) and migration and colonialism (Vergara­Figueroa, 2018; Mayblin; Turner, 2020). With crisis migration seen as a complex process, involving both the countries of origin and destination (Baeninger; Peres, 2017), and taking into account initiatives addressed to migrant students in Brazil, we analyzed Public Call 064/2020 and entries 2021, 2022, 2023 and 2024, considering public data on applicant participation, to understand the scenario where this group is situated at the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Based on the narratives of the participants, we analyzed their academic experiences and academic literacy practices, situating them as international students. Our data analysis shows that the participants’ academic literacy practices are highly connected to digital technologies, and that the demands and challenges the participants face refer more to specific issues of appropriation of knowledge developed at the university and cultural differences from the university/academic settings, rather than language difficulties. The practical recommendations included in this research can be incorporated at UFMG and other higher education institutions.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese tem como principal objetivo analisar e discutir as práticas de letramento acadêmico e as experiências de quatro estudantes migrantes de crise em uma universidade pública federal, com base nos princípios teóricometodológicos da Linguística Aplicada Crítica (Pennycook, 1997, 2017, 2021; Moita Lopes, 2006), dos estudos dos Novos Letramentos (New London Group, 1996) e dos Letramentos Acadêmicos (Barton; Hamilton, 2000; Lea; Street, 1998, 2006; Lea, 2004), em diálogo com os estudos decoloniais (Mignolo, 2007; Quijano, 2000; 2007), as investigações sobre internacionalização e inserção de estudantes migrantes de crise no ensino superior (e.g., Arar et al., 2020, 2022) e os estudos sobre migração e colonialismo (VergaraFigueroa, 2018; Mayblin; Turner, 2020). Considerando a migração de crise como um processo complexo, relacionado com os países de origem de destino (Baeninger; Peres, 2017), e tendo em vista as iniciativas de acesso ao ensino superior para estudantes migrantes de crise no Brasil, analisamos o Edital 064/2020 e as entradas 2021, 2022, 2023 e 2024, considerando os dados públicos de participação dos candidatos, para entender o cenário de inserção desse grupo na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Com base nos relatos dos quatro participantes desta pesquisa, analisamos suas experiências acadêmicas e práticas de letramento acadêmico, situandoos como estudantes migrantes internacionais. Nossa análise evidencia que as práticas de letramento acadêmico dos quatro participantes estão permeadas pelas tecnologias digitais, e indica que suas demandas e desafios referemse mais a questões específicas de apropriação de conhecimentos desenvolvidos na universidade e a diferenças culturais no espaço acadêmico, do que a dificuldades linguísticas. Os apontamentos da pesquisa, feitos por meio de recomendações práticas, podem ser incorporados na UFMG e em outras instituições de ensino superior.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAcademic literacypt_BR
dc.subjectHigher educationpt_BR
dc.subjectStudents of migrant backgroundpt_BR
dc.subject.otherLinguística aplicadapt_BR
dc.subject.otherAquisição de segunda linguagempt_BR
dc.subject.otherLinguagem e culturapt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherImigrantespt_BR
dc.titleThe journey to university: experiences and practices of students from migrant backgrounds in higher educationpt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Elisa Mattos - FINAL PDFA.pdf11.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.