Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74430
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRafael Santiago Soarespt_BR
dc.creatorCarlos Fernando Ferreira Lobopt_BR
dc.creatorÍcaro Belém Hortapt_BR
dc.date.accessioned2024-08-20T20:39:28Z-
dc.date.available2024-08-20T20:39:28Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.issue18pt_BR
dc.identifier.issn1984-8781pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74430-
dc.description.abstractThe National Education Guidelines and Framework Law, enacted in 1996, favored the flexibilization of higher education. According to data released by INEP, between 2000 and 2010, the enrollment growth rate was 180% in Minas Gerais. Given this scenario, some questions deserve to be evaluated, such as: what are the regional centers for the provision of higher education in the interior of the state? What are the dynamics of mobility for study and work purposes associated with these regional centers? This paper discusses the role of regional centers in the provision of higher education in the interior of the state of Minas Gerais, analyzing the networks of influence of mobility for study and work purposes. The regional centers in the provision of higher education were identified through the Regional Centrality Index (ICR). For the five main centers, the mobility networks for study and work purposes were evaluated.pt_BR
dc.description.resumoA Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, promulgada em 1996, favoreceu a flexibilização do ensino superior. Conforme dados divulgados pelo INEP, entre 2000 e 2010, a taxa de crescimento de matrículas foi de 180% em Minas Gerais. Diante desse cenário, algumas questões merecem ser avaliadas, tais como: quais são os centros regionais na oferta do ensino superior no interior do estado? Quais são as dinâmicas de mobilidade para fins de estudo e trabalho associadas a estes centros regionais? Este trabalho discute o papel dos centros regionais na oferta do ensino superior no interior do estado de Minas Gerais, analisando as redes de influência de mobilidade para fins de estudo e trabalho. Os centros regionais na oferta do ensino superior foram identificados por meio do Índice de Centralidade Regional (ICR). Para os cincos principais centros foram avaliados as redes de mobilidade para fins de estudo e para fins de trabalho.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEncontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Planejamento Urbano e Regional (ENANPUR)pt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherMobilidade urbanapt_BR
dc.subject.otherCentros urbanospt_BR
dc.titleA oferta do ensino superior nos centros regionais de Minas Gerais: indicadores com base na mobilidade pendularpt_BR
dc.typeArtigo de Eventopt_BR
dc.url.externahttps://xviiienanpur.anpur.org.br/anaisadmin/capapdf.php?reqid=1454pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5368-8879pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-7184-1494pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Evento



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.