Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74877
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoberto Célio Valadãopt_BR
dc.creatorValéria de Oliveira Roque Ascençãopt_BR
dc.date.accessioned2024-08-23T21:02:54Z-
dc.date.available2024-08-23T21:02:54Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume7pt_BR
dc.citation.issue14pt_BR
dc.citation.spage5pt_BR
dc.citation.epage23pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.46789/edugeo.v7i14.458pt_BR
dc.identifier.issn22363904pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74877-
dc.description.abstractThis paper deals with an investigation concerning Geography teachers’ conceptual appropriation. Framed by the insights from Bernstein (1996), Shulman (1986) and Bloom et al. (1956), we sought to identify which intellectual operations Geography teachers employed when they resorted to conceptual knowledge of the content to interpret the spatiality of a given phenomenon. Interpretations were built on the basis of conceptual maps produced by the Geography teachers working in the final years of elementary school as well as high school during a teacher development workshop. Results from the use of these conceptual maps show that most of the Geography teachers could not deal with the concepts as constituents of a spatial reasoning, but rather as mere information about elements present in the focus phenomenon.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho trata de uma investigação referente à apropriação conceitual por professores de Geografia. A partir de trabalhos de Bernstein (1996), Shulman (1986) e Bloom et al. (1956), buscou-se identificar operações intelectuais arregimentadas por professores de Geografia ao lançarem mão do conhecimento conceitual do conteúdo, com fins de interpretar a espacialidade de um dado fenômeno. Tais interpretações foram construídas com base em mapas conceituais, produzidos por professores de Geografia atuantes nos anos finais do Ensino Fundamental e no Ensino Médio, durante uma oficina formativa. Constatou-se, através desses mapas conceituais, que a maioria dos sujeitos de pesquisa não conseguiu lidar com os conceitos como constituintes de um raciocínio espacial, mas sim como meros informativos acerca de elementos presentes no fenômeno foco.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Brasileira de Educação em Geografiapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeografia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectFormação Profissionalpt_BR
dc.subject.otherGeografia, Estudo e Ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessor, Formação Profissionalpt_BR
dc.titleComplexidade conceitual na construção do conhecimento do conteúdo por professores de geografiapt_BR
dc.title.alternativeConceptual complexity in the construction of knowledge content by teachers of geographypt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/458pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Complexidade conceitual.pdfA.pdf511.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.