Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/74879
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDiego Martins da Cruzpt_BR
dc.creatorValéria de Oliveira Roque Ascençãopt_BR
dc.date.accessioned2024-08-23T21:05:59Z-
dc.date.available2024-08-23T21:05:59Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume15pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage223pt_BR
dc.citation.epage243pt_BR
dc.identifier.issn21773300pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/74879-
dc.description.abstractThis theoretical study carried out by bibliographic review aims to gather arguments that call attention to the importance of Geography to consolidate its contribution to scientific learning in basic education. For this, we reflect on the way knowledge is commonly approached in the classroom, pointing out what we believe to be limits to then bring a proposal for an active methodology based on teaching by investigation gestated in the light of the concepts of community of practice (LAVE; WENGER, 1991), epistemic practices (SANDOVAL, 2005) and geographic situation (SILVEIRA, 2006). It is believed that teaching through investigation provides subsidies to consolidate metacognitive competences in the learning subjects by enabling a teaching-learning process that is contextually anchored and scientifically supported. For this reason, we sought to list important epistemic practices of geographic practice that have pedagogical potential to be appropriate in basic education, as tools to promote the scientific learning of apprentice subjects and, consequently, their citizenship formation.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo de caráter teórico realizado por revisão bibliográfica tem por objetivo reunir argumentos que chamem atenção para a importância da Geografia consolidar sua contribuição para a aprendizagem científica na educação básica. Para isso reflete-se sobre o modo como comumente o conhecimento é abordado em sala de aula apontando o que acreditamos ser limites para então trazer uma proposta de metodologia ativa a partir do ensino por investigação gestada a luz dos conceitos de comunidade de prática (LAVE; WENGER, 1991), práticas epistêmicas (SANDOVAL, 2005) e situação geográfica (SILVEIRA, 2006). Acredita-se que o ensino por investigação forneça subsídios para consolidar competências metacognitivas nos sujeitos aprendizes ao possibilitar um processo de ensino aprendizagem contextualmente ancorado e cientificamente amparado. Por esse motivo buscou-se elencar práticas epistêmicas importantes do fazer geográfico que possuem potencial pedagógico para serem apropriadas na educação básica como ferramentas para promoção da aprendizagem científica dos sujeitos aprendizes e consequentemente de sua formação cidadã.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Percursopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGeografia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subjectEpistemologiapt_BR
dc.subjectComunidades de Práticapt_BR
dc.subject.otherGeografia, Estudo e Ensinopt_BR
dc.subject.otherEpistemologiapt_BR
dc.subject.otherCiência e Sociedadept_BR
dc.titleEducação geográfica e o ensino por investigação: uma reflexão a luz dos conceitos de práticas epistêmicas e comunidade de práticapt_BR
dc.title.alternativeGeographical education and research-based teaching: a reflection in light of the concepts of epistemic practices and community of practicept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Percurso/article/view/62086pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educação geográfica e o ensino por investigação.pdfA.pdf193.71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.