Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75240
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heliana Ribeiro de Mellopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5724573734505786pt_BR
dc.contributor.referee1Vítor Cordeiropt_BR
dc.contributor.referee2Bárbara Malveira Orfanópt_BR
dc.creatorRubens Rodrigues Viegas Juniorpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6737507519868309pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-27T16:00:40Z-
dc.date.available2024-08-27T16:00:40Z-
dc.date.issued2024-07-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75240-
dc.description.abstractVerbos estativos são conhecidos por não aceitarem a forma progressiva no inglês (Falhasari et al., 2012) porém, uma mudança em relação ao uso desses verbos no progressivo vem acontecendo na língua inglesa, e ela não se restringe exclusivamente às variantes não padrão (Rautionaho, 2020; Martínez-Vázquez 2018) Com o objetivo de investigar o uso de verbos estativos por Brasileiros aprendizes de inglês como segunda língua, e comparar com o uso de falantes nativos do inglês americano, as transcrições de dois corpora orais, o Louvain International Database of Spoken English Interlanguage-Brazil (Mello et al., 2013), e o Santa Barbara Corpus of Spoken American English (Du Bois et al., 2000-2005), foram pré-processadas através do software Notepad++ (Notepad++ Team, 2023) e posteriormente o verbo “be” e outros verbos estativos pertencentes às categorias semânticas de verbos mentais (believe, know, prefer, think, understand), de percepção (feel, hear, see, smell, taste,), de sensações físicas (appear, associate, exist, look, seem), de posse (belong, have, hold, keep, own), e relacionamento (dislike, hate, like, love, trust) foram analisados com a ajuda do software LancsBox X (Brezina; Platt, 2023).Os resultados indicam que os aprendizes brasileiros e os falantes nativos americanos compartilham de semelhanças surpreendentes em relação a frequência e contexto de uso dos verbos estativos selecionados. Pouca diferença foi encontrada em relação ao uso das formas progressivas e as categorias semânticas nas quais esses verbos foram agrupados. A pesquisa aqui conduzida, contribui para a compreensão do uso dos verbos estativos no inglês por aprendizes.pt_BR
dc.description.resumoStative verbs are known for not accepting the progressive form in English (Falhasari et al., 2012). However, a change in the use of these verbs in the progressive form has occurred in the English language, and it is not restricted exclusively to non-standard varieties (Rautionaho, 2020; Martínez-Vázquez 2018). Aiming to investigate the use of stative verbs by Brazilian learners of English as a second language and compare it with the use by native American English speakers, transcriptions from two spoken corpora, the Louvain International Database of Spoken English Interlanguage-Brazil (Mello et al., 2013) and the Santa Barbara Corpus of Spoken American English (Du Bois et al., 2000-2005), were preprocessed using the Notepad++ software (Notepad++ Team, 2023). Subsequently, the verb "be" and other stative verbs belonging to the semantic categories of mental verbs (believe, know, prefer, think, understand), perception verbs (feel, hear, see, smell, taste), physical verbs (appear, associate, exist, look, seem), possession verbs (belong, have, hold, keep, own), and relationship verbs (dislike, hate, like, love, trust) were analyzed using LancsBox X software (Brezina; Platt, 2023). The results indicate that Brazilian learners and native American speakers share surprising similarities regarding the frequency and context of usage of the selected stative verbs. Little difference was found regarding the use of progressive forms and the semantic categories in which these verbs were grouped. The results here highlight the similarities in SV usage across different groups. This research contributes to learners' understanding of using stative verbs in English.pt_BR
dc.description.sponsorshipFAPEMIG - Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Geraispt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Linguísticospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectStative verbspt_BR
dc.subjectProgressive formpt_BR
dc.subjectLearnerspt_BR
dc.subjectCorpus linguisticspt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa – Verbospt_BR
dc.subject.otherLíngua inglesa – Estudo e ensino – Falantes estrangeirospt_BR
dc.subject.otherLinguística de corpuspt_BR
dc.titleInvestigating stative verbs usage by brazilian learners of english as a second language: a corpus-based studypt_BR
dc.title.alternativeInvestigando o uso de verbos estativos por aprendizes brasileiros de inglês como segunda língua: um estudo baseado em corpuspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO_RUBENS_VIEGAS.pdf4.21 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons