Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75318
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Carolina Soares Costa Vimieiropt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8370680932684640pt_BR
dc.contributor.referee1Vanessa Veiga de Oliveirapt_BR
dc.contributor.referee2Leda Maria da Costapt_BR
dc.creatorLuísa Almeida de Paulapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/1989516432856504pt_BR
dc.date.accessioned2024-08-27T20:15:15Z-
dc.date.available2024-08-27T20:15:15Z-
dc.date.issued2024-07-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75318-
dc.description.abstractIn an increasingly interconnected and globalized world, identities are configured as a complex and dynamic mosaic, shaped by the various narratives that circulate and intertwine. In this context, soccer, a social and cultural phenomenon deeply affected by globalization, emerges as a valuable stage directly impacted by these dynamics, offering a rich lens for analyzing identity dynamics. Considering theoretical discussions on identities, globalization, and organizational communication, this research investigates how soccer is being affected by the process of globalization and the consequent challenges to identity, through a case study of Clube Atlético Mineiro's organizational communication. According to Hall (2006), globalization is intricately linked to the fragmentation of identities, impacting the identity formation process directly. Based on this assumption of shifting identities, the study aims to analyze how Atlético produces meanings associated with global, national, and regional identity in its organizational communication. Utilizing Laurence Bardin's Content Analysis methodology and Atlético's Instagram as a corpus, we seek to understand how the club constructs its image and produces meanings about these three identity categories: global, national, and regional.pt_BR
dc.description.resumoEm um mundo cada vez mais interconectado e globalizado, as identidades se configuram como um mosaico complexo e dinâmico, tensionadas pelas diversas narrativas que circulam e se entrelaçam. Nesse contexto, o futebol, como um fenômeno social e cultural alcançado pelo fenômeno da globalização, emerge como um palco propício diretamente impactado por essas dinâmicas, propiciando uma análise das dinâmicas identitárias. À luz das discussões teóricas sobre identidades, globalização e comunicação organizacional, esta pesquisa tem o intuito de investigar como o futebol está sendo afetado pelo processo de globalização e a consequente crise das identidades, através de um estudo de caso da comunicação organizacional do Clube Atlético Mineiro. Segundo Hall (2006), a globalização está inteiramente ligada à fragmentação das identidades, sendo um fenômeno que impacta diretamente o processo identitário. Partindo desse pressuposto de deslocamento de identidades, busca-se analisar como o Atlético produz sentidos identitários globais, nacionais e regionais em sua comunicação organizacional. Através da metodologia da Análise de Conteúdo de Laurence Bardin e utilizando o Instagram do Atlético como corpus, buscamos entender como o clube constrói sua imagem e produz sentidos sobre três categorias identitárias: identidade global, nacional e regional.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectClube Atlético Mineiropt_BR
dc.subjectComunicação organizacionalpt_BR
dc.subjectIdentidadespt_BR
dc.subjectGlobalizaçãopt_BR
dc.subject.otherComunicação - Tesespt_BR
dc.subject.otherClube Atlético Mineiro - Tesespt_BR
dc.subject.otherIdentidade - Tesespt_BR
dc.subject.otherComunicação nas organizações - Tesespt_BR
dc.subject.otherGlobalização - Tesespt_BR
dc.title"Honramos o nome de Minas"? : sentidos identitários acionados pela comunicação organizacional do Clube Atlético Mineiro entre 2020 e 2023pt_BR
dc.title.alternative"We honor the name of Minas "? : Identity senses triggered by the organizational communication of Clube Atlético Mineiro between 2020-2023pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-3958-2362pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação-Luísa-VF_3MB_PDFA.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.