Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/75334
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Práticas educativas dos professores-monitores do Programa Escola Integrada |
Other Titles: | Educational practices of teachers-monitors of the integrated school program |
Authors: | Danilo Vasconcelos de Morais Nair Aparecida Rodrigues Pires |
Abstract: | Este artigo, oriundo de uma pesquisa de mestrado, objetiva compreender as práticas educativas dos professores-monitores do Programa Escola Integrada, refletindo sobre a profissionalidade desses sujeitos. A pesquisa foi desenvolvida por meio de um estudo de caso, envolvendo dois professores-monitores de uma escola pública do munícipio de Belo Horizonte. A coleta de dados foi realizada por meio de questionário, entrevista semiestruturada, observação não participante e pesquisa documental. Evidencia-se que, a partir de suas práticas, os professores-monitores têm construído uma nova profissionalidade para atender às demandas impostas pelo PEI. Isto é, as atribuições destes sujeitos pressupõem uma construção de novos saberes e competências. Eles precisam desenvolver oficinas e atividades de acordo com o perfil da comunidade escolar e responsabilizar-se pelos estudantes durante o tempo de desenvolvimento das oficinas, aulas passeios, dos percursos realizados pelo bairro, durante as refeições e momentos de descanso. |
Abstract: | This article, derived from a master's research, aims to understand the educational practices of the teacher-monitors of the Integrated School Program, reflecting on the professionality of these subjects. Developed through a case study, the research involves two teacher-monitors from a public school in the city of Belo Horizonte. The data collection was performed through a questionnaire, semi-structured interview, non-participant observation and documentary research. It is evident that, based on their practices, the teacher-monitors have built a new professionalism to meet the demands imposed by the PEI. That is, the attributions of these subjects presuppose the construction of new knowledge and skills. They need to develop workshops and activities according to the profile of the school community and take responsibility for the students during the time of the development of the workshops, classes and tours, of the routes taken by the neighborhood, during meals and moments of rest. |
Subject: | Didática Educação integral Professores |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.22483/2177-5796.2022v24id4083 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/75334 |
Issue Date: | 30-Nov-2022 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/4083 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Quaestio: revista de estudos em educação |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Práticas educativas dos professores-monitores do Programa Escola Integrada.pdf | 217.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.