Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75368
Type: Artigo de Periódico
Title: A ideia de universidade moderna no Brasil: notas sobre história e historiografia
Other Titles: The construction of the idea of modern university in Brazil: notes about history and historiography
Authors: Alessandra Soares Santos
Abstract: Este artigo pretende explorar a dinâmica histórica que perpassou a construção da ideia de universidade moderna no Brasil, nas décadas de 1920 e 1930, bem como localizar historicamente a emergência das interpretações historiográficas que consolidaram uma direção unívoca para este processo. Fundamentados nos referenciais teóricos e metodológicos da história da educação, da história da historiografia e da história dos conceitos, analisamos os debates intelectuais promovidos pela Associação Brasileira de Educação (ABE) e identificamos a variedade de concepções filosóficas e pedagógicas sobre como deveria ser organizado o ensino superior brasileiro. Em seguida, confrontamos estas concepções com as representações que a historiografia da educação, a partir da década de 1970, fez delas. Concluímos que essa historiografia assimilou uma ideia de universidade atemporal, desprovida de historicidade, que comprometeu a compreensão daqueles debates.
Abstract: This article aims to review the historical dynamics about the construction of the idea of a modern university in Brazil, built during the 1920s and 1930, as well as identify the emergence of an historiographic interpretations that consolidated a univocal direction for this process. For this, we based it on theoretical and methodological references from the history of education, the history of historiography and the history of concepts and on analysis the intellectual debates promoted by the Brazilian Education Association (ABE). We identified a wide variety of philosophical and pedagogical concepts about how Brazilian higher education should be organized. Then, we confront these conceptions with the representations that the historiography of education made of them, starting in the 1970s. Our conclusion was that this historiography assimilated a timeless idea of university, devoid of all historicity, which compromised the understanding of those debates.
Subject: Educação - História
Universidades e faculdades
Historiografia
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/123300
URI: http://hdl.handle.net/1843/75368
Issue Date: 2023
metadata.dc.url.externa: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/123300
metadata.dc.relation.ispartof: Revista História da Educação
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A ideia de universidade moderna no brasil_ notas de história e historiografia.pdf309.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.