Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/75572
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorBeatriz Couto Fortunapt_BR
dc.creatorMylena Oliveira Machadopt_BR
dc.creatorClarice Ribeiro Soares Araújopt_BR
dc.creatorAna Amélia Cardoso Rodriguespt_BR
dc.creatorLívia de Castro Magalhãespt_BR
dc.date.accessioned2024-08-28T14:30:08Z-
dc.date.available2024-08-28T14:30:08Z-
dc.date.issued2023-
dc.citation.volume31pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO256033401pt_BR
dc.identifier.issn2526-8910pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/75572-
dc.description.abstractIntroduction: It is estimated that 6% of school-age children have Developmental Coordination Disorder (DCD), characterized by motor difficulties that restrict participation at home, in the community and at school. The Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance Approach (CO-OP) is effective in improving the functional performance of these children, but there is little clinical data on variations in the response to the intervention. Objective: To identify and describe the most relevant characteristics of children with DCD that influence their response to CO-OP. Method:Case study conducted with four children with DCD who underwent CO-OP: the two who had the highest gain and the two who had the lowest gain with the intervention. The data obtained in this study were categorized and synthesized to compose a clinical description of the participants’ characteristics. Results: Parents of children with better performance showed better parenting style. Unstructured observation of the researchers during the collections showed that the families of the children with greater progress attended the collections more often and were more engaged. Greater family support seems to provide children with more confidence, as well as increase motivation to achieve goals in therapy. Conclusion: The support offered by parents is a relevant factor for the good performance of children with DCD in the intervention using the CO-OP. The clinical description of children with DCD assists in the reasoning during professional practice because it identifies characteristics that can influence progress in the intervention.pt_BR
dc.description.resumoIntrodução: Estima-se que 6% das crianças em idade escolar apresentam Transtorno do Desenvolvimento da Coordenação (TDC), caracterizado por dificuldades motoras que restringem a participação em casa, na comunidade e na escola. A Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance Approach (CO-OP) é efetiva para melhorar o desempenho funcional dessas crianças, mas há poucos dados clínicos sobre variações na resposta à intervenção. Objetivo: Identificar e descrever as características mais relevantes de crianças com TDC que influenciam sua resposta à CO-OP. Método: Estudo de caso conduzido com quatro crianças com TDC submetidas à CO-OP: as duas que obtiveram maior e menor ganho com a intervenção. Os dados obtidos no estudo foram categorizados e sintetizados para compor uma descrição clínica das características dos participantes. Resultados: Os pais das crianças com melhor desempenho apresentaram melhor estilo parental. A observação não estruturada das pesquisadoras durante as coletas identificou que as famílias das crianças com maior progresso compareceram mais vezes às coletas e eram mais engajadas. Maior apoio familiar parece proporcionar mais confiança às crianças, além de aumentar a motivação para alcançar os objetivos em terapia. Conclusão: O apoio oferecido pelos pais é fator relevante para o bom desempenho de crianças com TDC na intervenção usando a CO-OP. A descrição clínica de crianças com TDC auxilia o raciocínio durante a prática profissional por identificar características que podem influenciar o progresso na intervenção.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEEF - DEPARTAMENTO DE TERAPIA OCUPACIONALpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofCadernos Brasileiros de Terapia Ocupacionalpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTranstorno do Desenvolvimento da Coordenaçãopt_BR
dc.subjectintervençãopt_BR
dc.subjectabordagem CO-OPpt_BR
dc.subject.otherDesenvolvimento infantilpt_BR
dc.subject.otherDesempenho psicomotorpt_BR
dc.subject.otherTerapia ocupacionalpt_BR
dc.titleTerapia motora cognitiva: descrição e análise clínica de crianças com transtorno do desenvolvimento da coordenação (TDC)pt_BR
dc.title.alternativeCognitive motor therapy: description and clinical analysis of children with developmental coordination disorder (DCD)pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.cadernosdeterapiaocupacional.ufscar.br/index.php/cadernos/article/view/3340/3779pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Terapia motora cognitiva.pdf7.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.