Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76016
Type: Dissertação
Title: Robust guidance and control for quadcopters in safe operations
Other Titles: Guiagem e controle robusto para quadricópteros em operações seguras
Authors: Arthur Henrique Dias Nunes
First Advisor: Luciano Cunha de Araújo Pimenta
First Referee: Guilherme Vianna Raffo
Second Referee: Leonardo Antonio Borges Torres
Abstract: The usage of autonomous quadcopters in various applications requires robust and safe operations. Those applications include surveillance, monitoring, target tracking, search and rescue, and package delivery, among others. This work presents a novel guidance and control strategy for quadcopter vehicles, ensuring safe and reliable navigation along predefined paths. The problem addressed by this work consists of controlling a quadcopter to follow a given path while avoiding previously unknown obstacles and mitigating the effects of unknown but limited disturbances. We introduce a guidance and control framework. This scheme aims to enhance disturbance rejection and avoid obstacles in path-following tasks, improving overall system safety and performance. The guidance strategy is a novel vector field approach developed in our previous work, where the field guides a generic single-integrator system to follow the given path when it is safe and smoothly changes to guide the system to contour locally sensed obstacles when imminent collisions are detected. On the other hand, the control is based on a well-known Backstepping technique for the nominal system that guarantees it follows the path when no disturbance acts. In the practical reality of disturbed systems, we introduce a robust adaptive control that aims to minimize the tracking error between the nominal system and the real system. We validate the proposed method with both computational simulations and real-world experiments, showing the capability of our controller to drive an autonomous quadcopter in safe path following navigation tasks. The study not only contributes to the academic knowledge base but also holds substantial promise for practical applications in industries that rely on precise and reliable aerial operations. In conclusion, this work presents an approach to addressing the challenges of quadcopter path-following through the development of a robust guidance and control system. By enhancing the safety and reliability of these unmanned aerial vehicles, the research facilitates their usage in a wide array of real-world applications.
Abstract: O uso de quadricópteros autônomos em diversas aplicações exige operações robustas e seguras. Essas aplicações incluem vigilância, monitoramento, rastreamento de alvos, busca e salvamento, entrega de pacotes, dentre outras. Este trabalho apresenta uma nova estratégia de guiagem e controle para veículos quadricópteros, garantindo uma navegação segura e confiável ao longo de caminhos predefinidos. O problema abordado neste trabalho consiste em controlar um quadricóptero para seguir um determinado caminho evitando obstáculos previamente desconhecidos e mitigando os efeitos de perturbações desconhecidas e limitadas. É introduzido uma estrutura de guiagem e controle. Este esquema visa aumentar a rejeição de perturbações e evitar obstáculos em tarefas de seguimento de caminhos, melhorando assim a segurança e o desempenho geral do sistema. A estratégia de guiagem é uma nova abordagem de campo vetorial desenvolvida em um trabalho anterior, onde o campo guia um sistema integrador simples para seguir um caminho determinado quando for seguro e circunavegar obstáculos localmente medidos quando colisões iminentes são detectadas, fazendo uma transição suave entre ambos. Por outro lado, o controle é baseado em uma técnica conhecida de Backstepping para o sistema nominal que garante que ele siga o caminho quando não houver perturbação. Na realidade prática de sistemas perturbados, introduzimos um controle robusto adaptativo que visa minimizar o erro de rastreamento entre o sistema nominal e o sistema real. O método proposto é validado com simulações computacionais e experimentos do mundo real, mostrando a capacidade do controlador de conduzir quadricópteros autônomos em tarefas de navegação seguras. O estudo não apenas contribui para a base de conhecimento acadêmico, mas também é uma promessa substancial para aplicações práticas em indústrias que dependem de operações aéreas precisas e confiáveis. Em conclusão, apresenta-se uma abordagem para enfrentar os desafios do seguimento de caminho por quadricóptero através do desenvolvimento de um sistema robusto de guigagem e controle. Ao melhorar a segurança e a confiabilidade destes veículos aéreos não tripulados, este trabalho facilita o uso destes veículos numa vasta gama de aplicações do mundo real.
Subject: Veículos autônomos
Controle robusto
Impacto
Campos vetoriais
language: eng
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA ELÉTRICA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Engenharia Elétrica
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/76016
Issue Date: 18-Dec-2023
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

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