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Campo DCValorIdioma
dc.creatorDaniela Campolina Vieirapt_BR
dc.creatorLussandra Martins Gianasipt_BR
dc.creatorPatricia Ellie Perkinspt_BR
dc.creatorBernardo Jefferson de Oliveirapt_BR
dc.creatorJudith Marshallpt_BR
dc.date.accessioned2024-09-09T19:45:11Z-
dc.date.available2024-09-09T19:45:11Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage296pt_BR
dc.citation.epage391pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2316-770X.2020.21466pt_BR
dc.identifier.issn2316770Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76078-
dc.description.abstractIncreasingly there have been Mine Tailings Dam Failure Disasters (MTDFD’s). This article aims to draw some parallels between three of the largest MTDFD’s in the world. These, which occurred in Brazil and Canada, are configured in processes derived from a mining modus operandi that results in dam failures but extends far beyond those events. We argue that the promise of local development disseminated by mining in territories where the mining complexes are installed is questionable and favors the production of MTDFD’s. In this context, schools are the target of mining, but also possible spaces for information and critical citizen training in which the controversies, impacts and risks of mining activity can be highlighted and discussed.pt_BR
dc.description.resumoOs Desastres de Rompimentos de Barragens de Rejeitos de Mineração (DRBRM’s) têm ocorrido com cada vez mais frequência. Este artigo objetiva traçar alguns paralelos entre três dos maiores DRBRM’s do mundo. Estes, ocorridos no Brasil e no Canadá, configuram-se como processos derivados de um modus operandi da mineração, que tem seu pico no rompimento, mas não se limita a esse evento. Argumenta-se que a promessa de desenvolvimento local, disseminada pela mineração nos territórios em que são instalados os complexos minerários, é questionável e favorece a produção desses DRBRM’s. Nesse contexto, as escolas são alvo da mineração, mas também espaços possíveis de informação e formação crítica cidadã em que as controvérsias, impactos e riscos da atividade minerária possam ser evidenciados e discutidos.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista da Universidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMineraçãopt_BR
dc.subjectDesastres Ambientaispt_BR
dc.subjectEducação Ambientalpt_BR
dc.subject.otherMineraçãopt_BR
dc.subject.otherDesastres Ambientaispt_BR
dc.subject.otherEducação Ambientalpt_BR
dc.titleMineração, desastres, formação crítica: casos no Brasil e no Canadápt_BR
dc.title.alternativeMining, disasters, critical education: cases in Brazil and Canadapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/21466pt_BR
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