Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76104
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNayara Silva de Cariept_BR
dc.creatorDébora Cristina Alves da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2024-09-09T20:07:00Z-
dc.date.available2024-09-09T20:07:00Z-
dc.date.issued2021-
dc.citation.volume27pt_BR
dc.citation.issue02pt_BR
dc.citation.spage51pt_BR
dc.citation.epage71pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5433/2238-3018.2021v27n2p51pt_BR
dc.identifier.issn2238-3018pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76104-
dc.description.abstractThe monuments of a city are historical sources that can become evidences when they are questioned on several questions that make it possible to reflect on many elements that constitute the societies that built them. Relationships between social groups, invisibility and visibility strategies, inequalities between men and women experienced by different pasts and also in the present are materialized in the city spaces, revealing how everything that a society produces is bound up with its values, conceptions and beliefs. Thus, this article aims to discuss heritage education from the perspective of Historical Education from the work with monuments that represent women, female figures or are homage to female personalities from the city of Belo Horizonte, capital and largest city in the state of Minas Gerais and one of the most populous in Brazil. For this purpose, a research of the monuments of women or those that honor them was based on the Belo Horizonte Monuments Inventory elaborated by the Belo Horizonte Municipal Tourism Company (BELOTUR), in 2008. This research, based on the Inventory of BELOTUR, had the objective of identifying the monuments of Belo Horizonte, observing items to, later, proceed to an analysis from the patrimonial education and the historical investigation. It is believed that discussing heritage education through work with the monuments of a city, in the perspective of historical education, can promote the identification of mechanisms of invisibility of social groups in the past and their maintenance in the present, in addition to enabling resistance this invisibility of groups that were and continue to be excluded in and by society.pt_BR
dc.description.resumoOs monumentos de uma cidade são fontes históricas que podem se tornar evidências ao serem interrogados a partir de questões que possibilitam refletir sobre diversos elementos constitutivos das sociedades que os construíram. Relações entre grupos sociais, estratégias de invisibilização e de visibilização e as desigualdades entre homens e mulheres vivenciadas nos diversos passados e também no presente são materializadas nos espaços da cidade, revelando como tudo o que uma sociedade produz está eivado de seus valores, concepções e crenças. Tendo isso em vista, este artigo tem o objetivo de apresentar e discutir as potencialidades de uma proposta de trabalho com o patrimônio material local, na perspectiva da Educação Histórica, a partir do levantamento dos monumentos localizados na cidade de Belo Horizonte /MG. Considera-se que discutir a Educação Patrimonial por meio do trabalho com os monumentos de uma cidade, na perspectiva da Educação Histórica, pode promover a identificação de mecanismos de invisibilidade de grupos sociais no passado e no presente, além de possibilitar o desenvolvimento de estratégias de resistência a mecanismos de invisibilização de grupos que foram e continuam sendo excluídos na e pela sociedade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofHistória & Ensinopt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Patrimonialpt_BR
dc.subjectEducação Históricapt_BR
dc.subjectHistória Localpt_BR
dc.subject.otherEducação patrimonialpt_BR
dc.subject.otherHistória localpt_BR
dc.subject.otherHistória -- Ensinopt_BR
dc.titleO trabalho com monumentos como possibilidade de resistência aos processos de invisibilização de grupos sociaispt_BR
dc.title.alternativeWorking with monuments as a possibility of resistance to the processes of invisibilization of social groupspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/histensino/article/view/42838pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-9805-3917pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2849-6733pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.