Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/76315
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | A normativa curricular nacional de geografiae a investigação, na escola, de processos inerentes às situações geográficas |
Other Titles: | The national curricular regulations of geography and the investigation, at school, of processes inherent to geographic situations |
Authors: | Lucio Antonioleite Alvarenga Botelho Roberto Célio Valadão |
Abstract: | Este artigo apresenta e discute a problemática referente ao ensino sistêmico de Geografia na escola, com ênfase na relevância da investigação de uma dada situação geográfica. Para tanto, utiliza-se de aporte teórico-metodológico desenvolvido pela ciên-cia educacional referente ao pensamento espacial e ao raciocínio geográfico, buscando suas diferenças e convergências. A análise da atual normativa nacional, aqui metodolo-gicamente conduzida segundo os princípios da Grounded Theory, indica que o currículo brasileiro de Geografia, ao apontar a situação geográfica como recurso metodológico, alinha-se ao ensino-aprendizagem fundamentado no espaço relacional e no desenvolvi-mento de uma Geografia sistêmica. No entanto, essa normativa curricular carece, ainda, de maiores investimentos destinados a esclarecer aspectos obscuros que, uma vez mais bem explicitados, poderiam fomentar, na escola, uma prática pedagógica bem-sucedida capaz de promover um giro pedagógico que distancie o ensino de Geografia de seu até então marcante caráter mnemônico e enciclopédico. |
Abstract: | In this article, we present and discuss the problem related to the systemic teach-ing of Geography at school, with an emphasis on the relevance of investigating geograph-ical situations. In order to meet this objective, we used a theoretical-methodological con-tribution developed by educational science regarding spatial thinking and geographical reasoning, seeking their differences and convergences. The analysis of current national regulations, here methodologically conducted according to the principles of Grounded Theory, indicates that the Brazilian curriculum of Geography, by prescribing the geo-graphical situation as a methodological resource, is aligned with teaching-learning based on the relational space and the development of a Geography systemic. However, the na-tional curriculum still needs greater investments aimed at clarifying obscure aspects that, once overcome, could encourage, at school, a successful pedagogical practice capable of promoting a pedagogical turn that distances the teaching of Geography from its current mnemonic and encyclopedic character. |
Subject: | Geografia, Estudo e Ensino Pensamento Espacial Pedagogia |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.36403/espacoaberto.2023.57377 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/76315 |
Issue Date: | 2023 |
metadata.dc.url.externa: | https://revistas.ufrj.br/index.php/EspacoAberto/article/view/57377/39635 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Espaço Aberto |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
A Normativa Curricular Nacional de Geografia.pdfA.pdf | 246.96 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.