Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76544
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sônia Caldas Pessoapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7970114585457261pt_BR
dc.contributor.referee1Debora Cristina Lopezpt_BR
dc.contributor.referee2Phellipy Pereira Jacomept_BR
dc.creatorAna Luiza Bongiovani Batista de Souza Figueiredopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6010607753444595pt_BR
dc.date.accessioned2024-09-17T15:05:41Z-
dc.date.available2024-09-17T15:05:41Z-
dc.date.issued2024-07-02-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76544-
dc.description.abstractThis master's dissertation focuses on a discourse analysis of misinformation content in audio format obtained by the Projeto Comprova between 2021 and 2022. Our goal is to identify what is said and how it is articulated in this misinformation audio content in order to be perceived as true by the audience. Methodologically, drawing on Charaudeau ([1984], 2005) and anchored in the audit approach (Meditsch; Betti, 2019) of the contents — 14 audio messages — we analyze their compositional characteristics beyond verbal elements. This includes the sound quality of the material and characteristics of the speaker's voice. At another stage of our analysis, we concentrate on the themes addressed in the audios, emphasizing the format's ability to evoke emotions in listeners when dealing with sensitive social issues (Emediato, 2023) intertwined with layers of socio-discursive imaginary (Charadeau, 2007). Throughout the study, we also reflect on our own affections to the topic while presenting concepts on misinformation and a history of fact-checking initiatives such as Projeto Comprova, both in Brazil and globally.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação de mestrado trata-se de uma análise de discurso de conteúdos de desinformação em áudio obtidos pelo Projeto Comprova entre 2021 e 2022. O nosso objetivo é identificar o que é dito e como é dito neste conteúdo de desinformação em áudio para que ele seja percebido como verdadeiro por parte da audiência. No nosso percurso metodológico, ancorado em Charaudeau ([1984], 2005), partimos da auditoria (Meditsch; Betti, 2019) dos conteúdos —14 mensagens em áudio — para analisar as características que o compõem, para além dos elementos verbais. Isso inclui a sonoridade do material e características da fala do interlocutor. A nossa análise, em um outro momento, concentra-se nos temas abordados nos áudios, ressaltando a capacidade do formato em evocar afetos nos ouvintes quando trata de temas sociais sensíveis (Emediato, 2023) envoltos em camadas de um imaginário sócio-discursivo (Charadeau, 2007). Ao longo do trabalho, discorremos ainda sobre as nossas próprias afetações no tema, enquanto apresentamos conceitos sobre desinformação e um histórico das iniciativas de fact-checking, como o Projeto Comprova, no Brasil e no mundo.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDesinformação em áudiopt_BR
dc.subjectProjeto Comprovapt_BR
dc.subjectPerspectiva dos afetospt_BR
dc.subjectImaginários sócio-discursivospt_BR
dc.subjectTemas sociais sensíveispt_BR
dc.subject.otherComunicação - Tesespt_BR
dc.subject.otherDesinformação - Tesespt_BR
dc.subject.otherProjeto Comprova - Tesespt_BR
dc.titleDesinformação em áudio : desafios e potencialidadespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação - Ana Luiza Bongiovani .pdf3.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.