Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76631
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Regina Emery Quitespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1943960329335593pt_BR
dc.contributor.referee1Jorge Lúzio Matos Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Célio Macedo Alvespt_BR
dc.contributor.referee3Alex Fernandes Bohrerpt_BR
dc.contributor.referee4Aziz José de Oliveira Pedrosapt_BR
dc.creatorFábio Mendes Zarattinipt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4258119342923991pt_BR
dc.date.accessioned2024-09-18T15:54:29Z-
dc.date.available2024-09-18T15:54:29Z-
dc.date.issued2024-02-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76631-
dc.description.abstractThis thesis discusses the production of devotional wooden sculptures of Black saints, primarily Franciscans and Carmelites, amidst various religious influences in Brazil during the 16th to 19th centuries The temporal scope of the study objects corresponds to the period during which the Christianization of the Gentiles, Blacks, and Mulattos took place, a time of significant involvement by brotherhoods, especially the one dedicated to the Rosary of the Blacks. This period witnessed the construction of numerous temples and, above all, a diverse and abundant production of polychrome sculptures, rich in craftsmanship, iconography, and values. The research methodology relied on a theoretical-practical review in the analysis of Brazilian collections, with an emphasis on major centers in the Brazilian regions. It included analyses of socio-cultural aspects, religious history, production, commonly used materials, and documentation through images. After technical, formal stylistic, and iconographic analysis of these Catholic sculptures, it was observed that the sculptures of Saints Elesbão and Ifigênia predominate among the Carmelites, while beatus Antonio de Noto and Saint Benedict are prominent among the Franciscans. It is important to highlight that despite the constant dissociation of records in the collections, the studied images stand out as significant documentary evidence of the process of evangelization of the Black population.As a result of the study, the peculiarities of devotions and influences of these works dedicated to Black saints in collections and representative exhibitions are identified. Thus, typological characteristics, applications, and recurrences in structure were evaluated, as well as representation models and their effects as tangible and intangible heritage. Despite the white hegemony in the Catholic religion, the remarkable popularity and representativeness of these wooden devotional images transcend not only aesthetic perceptions but also cultural and social spheres.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese debate a respeito da produção de esculturas devocionais em madeira de santos pretos principalmente Franciscanos e Carmelitas, em meio a várias presenças de religiosos no Brasil durante os séculos XVI ao XIX. O recorte temporal dos objetos de estudo corresponde ao período em que se verificou a cristianização dos gentios, pretos e pardos, momento de grande atuação das irmandades, em especial a do Rosário dos Pretos, seus inúmeros templos edificados e sobretudo a diversa e farta produção de esculturas policromadas ricas em sua manufatura, iconografia e valores. A metodologia da pesquisa recorreu à revisão teórico-prática na análise de acervos brasileiros, com ênfase nos grandes centros das regiões brasileiras. Foram contempladas análises de aspectos socioculturais, histórico religiosas, produção, materiais recorrentemente utilizados e documentação por imagem. Após a análise técnica, formal estilística e iconográfica acerca dessas esculturas católicas, foi constatado o predomínio das esculturas dos santos Elesbão e Ifigênia pelos Carmelitas, o beato Antônio de Noto e São Benedito pelos Franciscanos. Relevante destacar que, apesar da dissociação de registros constante nos acervos, as imagens estudadas se sobressaem como importante testemunho documental do processo de evangelização do povo preto. Resultante do estudo, verificam-se as peculiaridades das devoções e influências dessas obras dedicadas aos santos pretos em acervos e mostras representativas. Desta forma, foram avaliadas as características tipológicas, as aplicações e recorrências na estrutura, bem como os modelos de representação e seus efeitos enquanto patrimônio material e imaterial. Apesar da hegemonia branca na religião católica, a notável popularidade e representatividade dessas imagens devocionais em madeira transcende não apenas as percepções estéticas, mas também as esferas culturais e sociais.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEsciltura devocional em madeirapt_BR
dc.subjectIconografiapt_BR
dc.subjectCarmelitas e Franciscanospt_BR
dc.subjectSantos pretospt_BR
dc.subjectTécnicas e materiaispt_BR
dc.subjectAspectos históricos e sociaispt_BR
dc.subject.otherEscultura de madeirapt_BR
dc.subject.otherSantos (Arte)pt_BR
dc.subject.otherArte sacra - Brasil - Séc. XVII-XIXpt_BR
dc.subject.otherNegros - Religiãopt_BR
dc.subject.otherEscravidão e igrejapt_BR
dc.subject.otherÍdolos e imagenspt_BR
dc.titleSantos pretos: esculturas devocionais no Brasilpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1455-0452pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE2024-FABIO_ZARATTINIjulho2024-.pdfTese de Doutorado em Artes19.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.