Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76665
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Suzana dos Santos Gomespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7926600962920347pt_BR
dc.creatorRômulo Magalhães Fernandespt_BR
dc.date.accessioned2024-09-19T10:52:36Z-
dc.date.available2024-09-19T10:52:36Z-
dc.date.issued2019-12-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/76665-
dc.description.abstractThis intervention project aims to reflect on the proposals debated at the seven State Conferences on Human Rights in the state of Minas Gerais, which took place in 2015, which establish a relationship between citizenship and the Public University, in addition to making considerations about how this participatory process can affect in the formulation of public policies on higher education, in the broad and multiple sense of this scenario. For that, the authors Avritzer (2016) and Arroyo (2007) are used as a theoretical reference, since they articulate themes considered central in this study, namely, democracy, participation, citizenship and education; as well as theoretical contributions that deal with the methodology of “analysis of social networks”, already developed in the institutional environment of the Secretariat for Human Rights, Social Participation and Citizenship (SEDPAC). With this, it is expected to elaborate an intervention project to integrate the planning of the actions of the Directorates of the Observatory of Human Rights and of Education in Human Rights and, in this way, contribute to the improvement of the public service of the state of Minas Gerais in the related policies to the topic in question.pt_BR
dc.description.resumoEste projeto de intervenção tem como objetivo refletir sobre as propostas debatidas nas sete Conferências Estaduais em Direitos Humanos do estado de Minas Gerais, ocorridas em 2015, que estabeleçam relação entre cidadania e a Universidade Pública, além de tecer considerações sobre como esse processo participativo pode incidir na formulação de políticas públicas sobre o ensino superior, no sentido amplo e múltiplo desse cenário. Para tanto, utiliza-se como referencial teórico os autores Avritzer (2016) e Arroyo (2007), vez que articulam temas considerados centrais neste estudo, a saber, democracia, participação, cidadania e educação; bem como contribuições teóricas que versam sobre a metodologia de “análise de redes sociais”, já desenvolvidas no ambiente institucional da Secretaria de Direitos Humanos, Participação Social e Cidadania (SEDPAC). Com isso, espera-se elaborar um projeto de intervenção de integração do planejamento das ações das Diretorias do Observatório de Direitos Humanos e de Educação em Direitos Humanos e, desse modo, contribuir para o aperfeiçoamento do serviço público do estado de Minas Gerais nas políticas relacionadas ao tema em questão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Gestão de Instituiçoes Federais de Educação Superiorpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCidadaniapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectParticipaçãopt_BR
dc.subjectUniversidade Públicapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherDireitos humanos - Aspectos educacionaispt_BR
dc.subject.otherCidadaniapt_BR
dc.titleO que as conferências em direitos humanos tem a dizer sobre a universidade pública? Caminhos que aproximam a participação popular e institucional em Minas Geraispt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão de Instituições Federais de Educação Superior

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Monografia versão final 9-6-23.pdf989.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.