Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/76873
Type: | Artigo de Evento |
Title: | Investigação como construção coletiva: análises de interações discursivas em aulas de ciências no 8° ano do ensino fundamental |
Other Titles: | Inquiry as collective construction: analysis of discursive interactions in an 8 th grade Science lessons |
Authors: | Thalita de Oliveira Carneiro Luiz Gustavo Franco Santer Alvares de Matos |
Abstract: | Neste artigo analisamos interações discursivas entre um professor de ciências e estudantes de uma turma do 8° ano do Ensino Fundamental. A pesquisa foi desenvolvida a partir de princípios e ferramentas da Etnografia em Educação. Coletamos dados por meio de observação participante e registros em áudio/vídeo. Selecionamos eventos de uma sequência de aulas orientadas pelo ensino por investigação. Os resultados indicam que demandas comunicativas do professor buscavam estimular o engajamento dos estudantes em práticas do domínio social da ciência: i) concordâncias e discordâncias deveriam ser consideradas e justificadas; ii) engajar todo o grupo se tornou um elemento central para a investigação; iii) discordar significou também estar aberto à compreensão do raciocínio do outro; e iv) as respostas seriam construídas por meio da argumentação, considerando a avaliação entre pares. Essas demandas evidenciam como a investigação em sala de aula foi significada pelo professor como uma construção coletiva do grupo. |
Abstract: | In this paper we analyze discursive interactions between a Science teacher and 8th graders. The research was developed using principles and tools of Ethnography in Education. We collected data through participant observation and audio/video records. We selected events from a sequence of lessons guided by inquiry Science-Teaching approach. The results indicate that the communicative demands of the teacher stimulated the students' engagement in practices from the social domain of science: i) agreements and disagreements should be considered and justified; ii) engaging the group would be a necessary element for the inquiry; iii) disagreeing with the other also means being open to understanding the other’s reasoning; and iv) the answers are constructed through argumentation, considering peer review. These demands indicated how science classroom inquiry was meant by the teacher as a collective construction of the group. |
Subject: | Educação básica Ciência - Estudo e ensino |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Restrito |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/76873 |
Issue Date: | 2021 |
metadata.dc.url.externa: | https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/76083 |
Appears in Collections: | Artigo de Evento |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.