Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76873
Type: Artigo de Evento
Title: Investigação como construção coletiva: análises de interações discursivas em aulas de ciências no 8° ano do ensino fundamental
Other Titles: Inquiry as collective construction: analysis of discursive interactions in an 8 th grade Science lessons
Authors: Thalita de Oliveira Carneiro
Luiz Gustavo Franco
Santer Alvares de Matos
Abstract: Neste artigo analisamos interações discursivas entre um professor de ciências e estudantes de uma turma do 8° ano do Ensino Fundamental. A pesquisa foi desenvolvida a partir de princípios e ferramentas da Etnografia em Educação. Coletamos dados por meio de observação participante e registros em áudio/vídeo. Selecionamos eventos de uma sequência de aulas orientadas pelo ensino por investigação. Os resultados indicam que demandas comunicativas do professor buscavam estimular o engajamento dos estudantes em práticas do domínio social da ciência: i) concordâncias e discordâncias deveriam ser consideradas e justificadas; ii) engajar todo o grupo se tornou um elemento central para a investigação; iii) discordar significou também estar aberto à compreensão do raciocínio do outro; e iv) as respostas seriam construídas por meio da argumentação, considerando a avaliação entre pares. Essas demandas evidenciam como a investigação em sala de aula foi significada pelo professor como uma construção coletiva do grupo.
Abstract: In this paper we analyze discursive interactions between a Science teacher and 8th graders. The research was developed using principles and tools of Ethnography in Education. We collected data through participant observation and audio/video records. We selected events from a sequence of lessons guided by inquiry Science-Teaching approach. The results indicate that the communicative demands of the teacher stimulated the students' engagement in practices from the social domain of science: i) agreements and disagreements should be considered and justified; ii) engaging the group would be a necessary element for the inquiry; iii) disagreeing with the other also means being open to understanding the other’s reasoning; and iv) the answers are constructed through argumentation, considering peer review. These demands indicated how science classroom inquiry was meant by the teacher as a collective construction of the group.
Subject: Educação básica
Ciência - Estudo e ensino
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Restrito
URI: http://hdl.handle.net/1843/76873
Issue Date: 2021
metadata.dc.url.externa: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/76083
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.