Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/76972
Type: Artigo de Periódico
Title: Competências digitais no contexto da transformação digital da área de gestão de pessoas da Administração Pública Federal: proposta de modelo conceitual
Other Titles: Digital competences in the context of digital transformation in the human resource management area of the public administration: conceptual model proposal
Authors: Cinthia Mara Oliveira e Souza
Érika Resende Lopes
Ramana Soares Guimarães
Abstract: Este estudo propõe um modelo conceitual para investigar como as Competências Digitais (CDs) dos profissionais de Gestão de Pessoas da Administração Pública Federal afetam a Transformação Digital (TD) da área. O modelo foi construído a partir do Quadro Dinâmico de Referência de Competência Digital para Portugal (QDRDC), além de uma revisão da literatura das publicações mais relevantes relacionadas à TD e às CDs. No modelo observa-se que cinco categorias de CDs: Literacia da Informação, Comunicação e Cidadania, Criação de Conteúdos, Segurança e Privacidade e Desenvolvimento de Soluções se relacionam com o eixo Pessoas no processo de TD, como fatores antecedentes tanto estruturais como culturais, influenciando o sucesso da TD da área de Gestão de Pessoas da APF. Por fim, sinaliza-se a necessidade de novos estudos de ordem teórica e empírica para ampliar a compreensão sobre a temática e sugere-se o modelo como ponto de partida para pesquisas futuras.
Abstract: This study proposes a conceptual model to investigate how the Digital Competencies (DCs) of Public Administration Human Resource Management professionals affect the Digital Transformation (DT) of the field. The research is characterized as qualitative, theoretical, with exploratory objectives, conducted through bibliographical and documentary research. In the model, it is observed that five categories of DCs -Information Literacy, Communication and Citizenship, Content Creation, Security and Privacy and Development of Solutions -are related to the “People” axis in the DT process, acting as antecedent factors, both structural and cultural, which influence the success of the DT of the field of Human Resource Management at the Federal Public Administration. Finally, the need for new theoretical and empirical studies is indicated to broaden the understanding of the subject. The model is also suggested as a starting point for future research.
Subject: Administração de Pessoal
Educação e Competências
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.18696/reunir.v13i5.1708
URI: http://hdl.handle.net/1843/76972
Issue Date: 2023
metadata.dc.url.externa: https://reunir.revistas.ufcg.edu.br/index.php/uacc/article/view/1708
metadata.dc.relation.ispartof: Reunir
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Competências digitais no contexto da transformação digital d.pdfA.pdf359.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.