Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/77135
Type: Artigo de Evento
Title: Desafios na aplicação da sustentabilidade nas compras públicas: retrofit do sistema de iluminação em instituição de ensino superior
Other Titles: Challenges in applying sustainability in public procurement: retrofit of the lighting system in a higher education institution
Authors: Larissa Arêdes Monteiro
Helder Gattoni Medeiros
Roberta Vieira Gonçalves de Souza
Abstract: A sustentabilidade é uma demanda crescente no consumo de produtos e no funcionamento de edifícios edeve ser priorizadano retrofitdossistemas de iluminação. Porém, quando se trata de sistemas de iluminação eficientes, a comparação entre diferentes luminárias LED é complexa e muitos são os desafios encontrados nas compras públicas, que exigem a concorrência entre essas. O objetivo da pesquisa foi compreender como substituir diferentes tecnologias de iluminação de forma sustentável, através de licitaçãopública, tendo como objeto de estudo salas de aula doedifício CAD 3 da UFMG. A metodologia envolveu o estudo da legislação existente para licitação em obras públicas e a aplicação noestudo de caso. Para tal,foi feitaseleção de fornecedores de luminárias LED, dimensionamento de peças através do método dos lúmense desimulação computacional para atendimento àNBRISO/CIE 8995:2013, análise da eficiência energética do projeto conforme a INI-C e verificação do custo global. Entendeu-se que as luminárias LED possuem diversas características diferentes entre si paradiferentes fornecedores, o que exige a concepção de um projeto para cada fornecedor. O estudo concluiu que a substituição de fontes de luz necessita de uma análise holística e que alicitação deve ser feita com base no projeto luminotécnico mais eficiente, e não só pela análiseda luminária
Abstract: Sustainability is a growing demand in the consumption of products and in the operation of buildings andmust be prioritized in the retrofitof lighting systems. However, when it comes to efficient lighting systems, the comparison between different LED luminaires is complex and there are many challenges found in public procurement, which requirea publiccompetition between suppliers. The objective of the present investigationwas to understand how to replace different lighting technologies in a sustainable way, through public bidding, having the classrooms of the CAD 3 building of UFMG as object of study. The methodology involved the study of the existing legislation for bidding in public constructionand the application in the case study. For this, it wasmade selection of suppliers of LED luminaires, sizing ofparts through the lumen method andcomputer simulation to meet the NBR ISO/CIE 8995:2013, analysis of the energy efficiency of the project according to the INI-C and verification of the overall cost. It was understood that LED luminaires have several different characteristics from each other to different suppliers, which requires the design of a project for each supplier. The study concluded that the replacement of light sources requires a holistic analysis and that the bidding should be made based on the most efficient lighting design, and not only by the analysis of the luminaire.
Subject: Licitação Pública
Sustentabilidade
Arquitetura Pública
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: ARQ - DEPARTAMENTO DE TEC ARQUITETURA E URBANISMO
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.46421/encac.v17i1.3814
URI: http://hdl.handle.net/1843/77135
Issue Date: 2023
metadata.dc.url.externa: https://eventos.antac.org.br/index.php/encac/article/view/3814
metadata.dc.relation.ispartof: Encontro Nacional de Conforto no Ambiente Construído; Encontro Latino-Americano de Conforto no Ambiente Construído
Appears in Collections:Artigo de Evento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DESAFIOS NA APLICAÇÃO DA SUSTENTABILIDADE.pdfA.pdf274.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.