Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/77254
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Agilidade na ciência da informação: um relato de ensino de métodos ágeis para o profissional da informação |
Other Titles: | Agility in information science: a report on teaching agile methods for information professionals |
Authors: | Patrícia Nascimento Silva |
Abstract: | Os desafios da gestão de projetos envolvem o reconhecimento de recursos tecnológicos e da competência em dados para o desenvolvimento de produtos e serviços de informação. Este artigo apresentaum relato de ensino de uma disciplina sobre métodos ágeis no contexto da Ciência da Informação. Com abordagem quantitativa e qualitativa, por meio de técnicas de observação e pesquisa documental,a disciplina foi ofertada no Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento, na Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil, no segundo semestre de 2022e 2023. Para mensurar os resultados foi considerado o desempenho acadêmico e um formulário de avaliação de preenchimento opcional e sem identificação. Como resultados destacam-se os artefatos desenvolvidos para a disciplina com um eixo teórico e outro prático, o preenchimento das vagas, a motivação e interação dos discentes e a apropriação do Scrum, por meio da execução de um projeto no final dadisciplina. |
Abstract: | The challenges of project management involve the reconstitution of technological resources and the abilitiesin data for the development of products and information services. This article presents a teaching reportof a discipline about agilemethods in the context of Information Science. With a quantitative and qualitative approach, through observation techniques and documentary research, thecoursehas been offered in the postgraduate Program in Management & KnowledgeOrganization, at the Federal University of Minas Gerais, Brazil, in the second semester of 2022and 2023. For measuring the results was considered academicperformance and an optionalform fillingwithout identification. As results, we highlight the artifacts developed for the coursewith a theoretical and apractical approach, the filling of the vacancies, thestudents’motivation and interaction and the appropriation of Scrum, through a final project at the end of the course. |
Subject: | Ciência da Informação Formação Profissional Ensino Superior |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/77254 |
Issue Date: | 2023 |
metadata.dc.url.externa: | https://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/13603 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Páginas a&b: arquivos e bibliotecas |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AGILIDADE NA CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO.pdfa.pdf | 274.69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.