Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/77317
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDiego Tavares Iglesiaspt_BR
dc.creatorRubia Santos Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2024-10-08T20:50:29Z-
dc.date.available2024-10-08T20:50:29Z-
dc.date.issued2023-06-27-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue29pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage16pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.12957/e-mosaicos.2023.56114pt_BR
dc.identifier.issn2316-9303pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/77317-
dc.description.abstractBiological scientific collections are spaces commonly inserted in research institutions andsupport scientific research focused on biodiversity. Despite the wealth of biologicalsamples present in these spaces, the potential for teaching biology has been littleexplored, both due to technical and infrastructural limitations, as well as the lack ofthemes that can be worked with the use of the resources present in these spaces.Educational activities involving biological samples are generally reserved for naturalhistory museums, but these spaces are limited in Brazil. Based on the extensionistexperiences of the Herbário Norte Mineiro (MCCA), the aim of this work is to presentbiological concepts that can be worked on in scientific collections, such as herbariums, inaddition to suggesting methodologies for the insertion of these teaching and extensionactivities into the reality of Brazilian scientific collections.pt_BR
dc.description.resumoColeções científicas biológicas são espaços comumente inseridos em instituições de pesquisa e atuam suporte as pesquisas científicas voltadas à biodiversidade. Apesar da riqueza de amostras biológicas presentes nestes espaços, o potencial de ensino de biologia é pouco explorado, tanto pelas limitações técnicas e infraestruturais, quanto pela deficiência de temáticas que possam ser trabalhadas com o uso dos recursos presentes nestes espaços. Atividades educativas envolvendo amostras biológicas são geralmente reservadas aos museus de história natural, porém, estes espaços são limitados no território brasileiro. Baseado nas experiências extensionistas do Herbário Norte Mineiro (MCCA), este trabalho visa apresentar conceitos biológicos que podem ser trabalhados em coleções científicas, como os herbários, além de sugerir metodologias para a inserção destas atividades de ensino e extensão na realidade das coleções científicas brasileiras.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofE-Mosaicos-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.otherBiologia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino - Metodologiapt_BR
dc.subject.otherHerbáriospt_BR
dc.subject.otherBiodiversidadept_BR
dc.titleEnsino de biologia em coleções científicas: conceitos e métodos baseados na experiência em herbáriopt_BR
dc.title.alternativeTeaching biology in scientific collections: concepts and methods based on herbarium experiencept_BR
dc.title.alternativeLa enseñanza de la biología en colecciones científicas: conceptos y métodos a partir de la experiencia en herbariumpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/e-mosaicos/article/view/56114pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensino de biologia em coleções científicas.pdf186.1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.