Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/77763
Type: Artigo de Periódico
Title: Brincando de viver: quando um corpo esgotado cria modos de existências no currículo com festas
Other Titles: Playing living: when an exhausted body creates modes of existence on the curriculum with parties
Authors: Camila Amorim Campos
Maria Carolina da Silva Caldeira
Abstract: Este artigo mostra que criar novas formas de vida no currículo com festas é criar uma vida outra apesar de todos os poderes que insistem em enclausurar vidas. É abrir-se à alegria de brincar e ao desejo de viver. Assim, o objetivo é analisar como um corpo esgotado cria modos de existências no currículo com festas. Argumenta que um corpo esgotado, em um dia de festa, ao traçar linhas de fuga para sobreviver, experimenta novas formas de vida e brinca de viver, ao experimentar as potencialidades do corpo no currículo. Mostra como um corpo que parecia ter sua vida marcada pelas incertezas e pelas aflições, um corpo esgotado, em um currículo com festas, brinca de viver. Isso porque, ao entrar em devir, percorre novos caminhos, explora, cria novos mundos, brinca de viver, sorri. O corpo esgotado, tão marcado e muitas vezes silencioso e silenciado, salienta que há sempre novos passos a serem dançados no currículo com festas. Mostra que um corpo em devir-criança espanta. Espanta ao sorrir. Porque cria singularidades, momentos. Evidencia que os seus agenciamentos possibilitam linhas de fuga.
Abstract: This article shows that creating new forms of life in the curriculum with parties is creating another life despite all the powers that insist on cloistering lives. It's opening yourself up to the joy of playing and the desire to live. To this end, it aimsto analyze how an exhausted body creates modes of existence in the curriculum with parties. We argue that an exhausted body, on a day of celebration, when drawing lines of escape to survive, tries new forms of life and plays at living by experimenting with the potential of the body in the curriculum. We show how a body that seemed to have its life marked by uncertainty and affliction, an exhausted body, on a resume full of parties, plays at living. This is because when entering into becoming, you travel new paths, explore, create new worlds, play at life, smile. The exhausted body, so marked and often silent and silenced, showed that there are always new steps to be danced in the curriculum with parties. He showed that a body becoming a child is amazing. Itsurprises you when you smile. Because it creates singularities, moments. It shows that their agencies provide lines of escape.
Subject: Devir (Filosofia)
Vida
Fadiga
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.15687/rec.v16i3.68497
URI: http://hdl.handle.net/1843/77763
Issue Date: 2023
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/68497
metadata.dc.relation.ispartof: Revista Espaço do Currículo
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.