Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/78095
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | História da enfermagem brasileira (1950-2004): o que tem sido discutido na literatura? |
Other Titles: | Brazilian nursing history (1950-2004): what has been discussed in the literature? Historia de la enfermería brasilenã (1950-2004): ¿qué se ha discutido en la literatura? |
Authors: | Fernanda Batista Oliveira Santos Fernanda Alves dos Santos Carregal Rafaela Dias Rodrigues Rita de Cássia Marques Roseni Rosângela de Sena |
Abstract: | Objetivo: Analisar as produções científicas acerca da história e do ensino da enfermagem brasileira referentes ao período de 1950- 2004. Método: Revisão integrativa, em que a amostra final foi constituída por 18 artigos. Resultados: 22,2% dos estudos trabalham o progresso da educação em enfermagem no Brasil, ressaltando as contribuições das instituições de ensino e suas especificidades regionais em prol da valorização da identidade profissional e as modificações no ensino da graduação. 50% abordam percurso e fatores do ensino para o reconhecimento da profissão e a realização de pesquisas para a qualificação profissional. 27,8% discutem vida associativa na enfermagem, destacando a Associação Brasileira de Enfermagem (ABEn), sua revista e seus eventos científicos. Conclusão: Verificam-se modificações na formação do enfermeiro, tendo em vista a conquista de maior cientificidade no ensino, corroboradas pela ABEn e repercussão dessas modificações na configuração identitária da categoria profissional. |
Abstract: | Objective: To analyze the scientific productions about the history and education of Brazilian nursing, referring to the period of 1950-2004. Method:Integrative review, in which the final sample consisted of 18 articles. Results:22.2% of the studies work on the nursing education progress in Brazil, emphasizing the contributions of educational institutions and their regional specificities in favor of the professional identity valorization and changes in undergraduate education. 50% of researches approach course andteaching factors for the profession recognition and the researches accomplishment for the professional qualification. 27,8% discuss associative life in nursing, highlighting the Brazilian Nursing Association (ABEn), its journal and its scientific events. Conclusion:There are changes in nurses' education, to achieve greater scientific education, supported by the ABEn and repercussion of these changes in the identity configuration of this professional category. |
Subject: | Enfermagem História da Enfermagem Educação em Enfermagem |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM APLICADA ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.19175/recom.v8i0.1876 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/78095 |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.url.externa: | https://seer.ufsj.edu.br/index.php/recom/article/view/1876 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista de Enfermagem do Centro-Oeste Mineiro |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
História da enfermagem brasileira (1950-2004) o que tem sido discutido na literatura.pdf | 489.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.