Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/79057
Type: Dissertação
Title: Os artistas lombardos : dinâmicas colaborativas em Milão no século XV-XVI na Corte Sforzesca
Other Titles: The lombard artists : collaborative dynamics in Milan in the 15th-16th century at the Sforza Court
Authors: Sara Tatiane de Jesus
First Advisor: Magno Morais Mello
First Referee: Maria Cristina Louro Berbara
Second Referee: Cassio da Silva Fernandes
Third Referee: Marcos Felipe de Brum Lopes
Abstract: A pesquisa a seguir tem como propósito elucidar a contribuição imagética da arte lombarda renascentistas no período Sforzesco para além da figura histórica de Leonardo da Vinci assim como problematizar uma narrativa historiográfica que privilegia certos agentes históricos em detrimento de outros sem levar em consideração as singularidades culturais presentes na região da Lombardia, em especial na cidade de Milão no final do século XV e início do XVI. Este trabalho também visa compreender as particularidades presentes na obra de cada artista intitulado “leonardiano” a fim de entender a pintura lombarda fora da ótica davinciana, que por séculos estigmatizou e rotulou esses artistas e suas produções como menos relevantes. Portanto, espera-se que, a partir desta pesquisa, um novo olhar seja posto sobre esses artistas lombardos, levando em conta o seu contexto histórico-cultural a fim de que possamos entender um pouco mais sobre Marco d'Oggiono; Giovanni Antonio Boltraffio; Gian Giacomo Caproti; Ambrogio de Predis; Andrea Solario; Bernardo Zenale; Cesare da Sesto; Bernardino Luini; Giampietrino; Francesco Melzi; Cesare Magni.
Abstract: The following research aims to elucidate the imagery contribution of Lombard Renaissance art in the Sforzesco period beyond the historical figure of Leonardo da Vinci. As well as problematizing a historiographical narrative that privileges certain historical agents to the detriment of others. Without taking into account the cultural singularities present in the Lombardy region, especially in the city of Milan in the late 15th and early 16th centuries. This work also aims to understand the particularities present in the work of each artist entitled “Leonardesque”, in order to understand Lombard painting outside the Vincentian perspective, which for centuries stigmatized and labeled these artists and their productions as less relevant. Therefore, it is hoped that with this research, a new look will be placed on these Lombard artists, taking into account their historical-cultural context, so that we can understand a little more about: Marco d'Oggiono; Giovanni Antonio Boltraffio; Gian Giacomo Caproti; Ambrogio de Predis; Andrea Solario; Bernard Zenale; Cesare da Sesto; Bernardino Luini; Giampietrino; Francesco Melzi; Cesare Magni.
Subject: História - Teses
Arte italiana - História - Teses
Artistas italianos - Séc. XV-XVIII - Teses
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em História
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/79057
Issue Date: 21-Mar-2024
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Sara_Tatiane versão final repositório.pdf6.29 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons