Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/79224
Type: | Tese |
Title: | Dinâmicas glocais de transmídia branding : o caso Netflix Brasil |
Other Titles: | Glocal dynamics of transmedia branding : the Netflix Brazil case |
Authors: | Emmanuelle Cristine Dias Miranda |
First Advisor: | Geane Carvalho Alzamora |
First Referee: | Carlos Magno Camargos Mendonça |
Second Referee: | Renira Rampazzo Gambarato |
Third Referee: | Ana Carolina Almeida Souza |
metadata.dc.contributor.referee4: | Vanessa Cardozo Brandão |
Abstract: | Esta pesquisa investiga como se configuram as estratégias comunicacionais da Netflix Brasil no Youtube, Instagram e TikTok e em que medida singularizam processos glocais de transmídia branding. Concebemos Netflix como fenômeno transmídia, cujos conteúdos em circulação multiplataforma promovem conexão de posicionamentos comuns e complementares regionalmente, porém sem perder a referência mundial da marca. Por isso, discutimos Netflix como símbolo sob a concepção semiótica peirceana, na qual um processo simbólico opera em constante transformação de significados sem perder sua referência de origem. Compreendemos Netflix como uma rede semiótica em constante acúmulo de informações derivadas da semiose de seus componentes constitutivos, o que remete à noção de sistemas. Netflix é abordada como um supersistema transmídia composto por subsistemas regionais que prolongam a vitalidade da semiose através da criação de novos interpretantes em domínio local. Argumentamos que o símbolo Netflix se expande em fluxos denotativos, como o Top 10 Netflix Brasil, e fluxos conotativos de significação variada, como as contas brasileiras no YouTube, Instagram e TikTok. Realizamos a coleta de dados nesses espaços entre agosto e dezembro de 2021, por coincidir com ações de dez anos da Netflix Brasil e lançamentos de produções internacionais de sucesso longevo e nacionais. Restringimos a investigação às plataformas mencionadas por possuírem conteúdo audiovisual, linguagem próxima dos produtos da Netflix, e por serem as mais usadas por jovens, público de interesse da empresa (Berman, 2019). O corpus é composto por 1 produção internacional da Netflix (La Casa de Papel) e 1 original nacional (Sintonia), que se estabeleceram como “casos de sucesso” no ranking e apresentarem maior volume de conteúdo nas plataformas estudadas no período monitorado. Selecionamos também 4 publicações dedicadas somente à marca Netflix, pois relacionam experiências de uso e posicionamentos glocais. Constatamos que as estratégias comunicacionais investigadas apresentam especificidades, ainda que convirjam em dinâmicas glocais. Na conta brasileira no Instagram, predominaram conteúdos de teor denotativo, enquanto no perfil do YouTube e do TikTok publicações de natureza conotativa. Esses resultados sinalizaram padrões no branding da companhia. As iniciativas transmídia com incentivo à cocriação junto a usuários foram minoria e se concentraram no TikTok. Notamos também que muitos conteúdos se estabeleceram em dinâmica cross-media (não-transmídia). O trabalho localizou ainda outros padrões que a Netflix estabelece para sustentar conexões mundiais, como o uso do Top 10 Netflix para reafirmar posicionamentos mercadológicos e o emprego de réplicas intralinguísticas. Todavia, trata-se de uma dinâmica dependente de mediações locais para que o conceito da companhia se expanda e consolide sua atuação glocal. Concluímos que as estratégias de transmídia branding da Netflix Brasil conformaram processos glocais predominantemente caracterizados por mobilizações interativas em ações de repetição (número de visualizações via Top 10 Netflix) e hábitos midiáticos (curtidas, comentários, compartilhamentos etc.) e menos por ações de colaboração com usuários. Os resultados da trajetória do símbolo Netflix evidenciam uma dinâmica comunicacional de transmídia branding glocal que reforça (denota) a cultura de recomendação algorítmica (Top 10 Netflix) e que se caracteriza predominantemente institucionalizada, com significativa dimensão de controle da Netflix. |
Abstract: | This research investigates how Netflix Brasil's communication strategies are configured on Youtube, Instagram and TikTok and to what extent they singularize glocal transmedia branding processes. Netflix is considered as a transmedia phenomenon, whose branded content in multiplatform circulation promotes the connection of common and complementary local positions, but without losing the brand's global reference. Therefore, Netflix is discussed as a symbol under the Peircean semiotic conception, in which a symbolic process operates in constant transformation of meanings without losing its original reference. We understand Netflix as a semiotic network in constant accumulation of information derived from the semiosis of its own components, which refers to the notion of systems. Netflix is approached as a transmedia supersystem made up of regional subsystems that extend the vitality of semiosis by creating new interpretants in the local domain. We assume that the Netflix symbol expands into denotative flows, such as the Top 10 Netflix Brazil, and connotative flows of varying significance, such as the Brazilian accounts on YouTube, Instagram and TikTok. The data was collected in these social networks between August and December 2021. It’s coincided with Netflix Brazil's tenth anniversary, the launch of succesful international and national TV series. These platforms were selected because of their audiovisual content, which are similar to Netflix. Besides, YouTube, Instagram and TikTok were the most popular social media platforms among young people, the main Netflix's target audience (Berman, 2019). The corpus consists of 1 international series (La Casa de Papel) and 1 Brazilian original series (Sintonia) by Netflix, which as considered as “successed productions” by Netflix’s ranking. Theses TV series had also the highest amount of content on the platforms monitored during our research. Also, we selected 4 posts dedicated only to the Netflix brand, because they relate user experiences and glocal positioning. We found that the communication strategies investigated are specific, even though they converge in glocal dynamics. On the Brazilian Instagram account, denotative content predominated, while on the YouTube and TikTok profiles there were connotative posts. These results signaled patterns in the company's branding. Transmedia initiatives encouraging co-creation with users were in the minority and were concentrated on TikTok. We also noticed that a lot of content was established in a cross-media (non-transmedia) dynamic. The research also identified other patterns that Netflix establishes to sustain global connections, such as the use of the Netflix Top 10 to reaffirm marketing positions and the use of intralinguistic replicas. However, Netflix’s dynamic depends on local mediations for the company's concept to expand and consolidate its glocal performance. We conclude that Netflix Brazil's transmedia branding strategies have shaped glocal processes predominantly characterized by interactive mobilizations in repetition actions (number of views via Top 10 Netflix) and media habits (likes, comments, shares, etc.) and less by collaborative actions with users. The results of the Netflix symbol's trajectory reveal a glocal transmedia branding communication dynamic that reinforces (denotes) the algorithmic recommendation culture (Top 10 Netflix) and is predominantly institutionalized, with a significant Netflix control dimension. |
Subject: | Comunicação - Teses Netflix (Empresa) - Teses |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIAL |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/79224 |
Issue Date: | 30-Sep-2024 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TESE_Emmanuelle Dias.pdf | Tese_Emmanuelle Dias | 5.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.