Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/79502
Type: Tese
Title: O projeto imagético como guia da produção musical: estudo de caso com dez produtores da região metropolitana de Belo Horizonte
Other Titles: The imagery project as a guide to music production: case study with ten producers from the metropolitan region of Belo Horizonte
Le projet d'imagerie comme guide de production musicale: étude de cas avec dix producteurs de la région métropolitaine de Belo Horizonte
El proyecto de imaginería como guía para la producción musical: estudio de caso con diez productores de la región metropolitana de Belo Horizonte
Il progetto dell'immaginario come guida alla produzione musicale: caso di studio con dieci produttori della regione metropolitana di Belo Horizonte
Das Bildprojekt als Leitfaden für die Musikproduktion: Fallstudie mit zehn Produzenten aus der Metropolregion Belo Horizonte
Authors: Fernando Braga Campos
First Advisor: Sérgio Freire Garcia
First Referee: Sérgio Augusto Molina
Second Referee: André Ricardo Siqueira
Third Referee: Jonas Soares Lana
metadata.dc.contributor.referee4: Guilherme Antônio Celso Ferreira
Abstract: Esta pesquisa tem como objeto o trabalho do produtor musical. Dentre as diversas funções exercidas, centramos a investigação na sua atuação enquanto profissional que busca dar contornos estéticos imageticamente referenciados ao produto final da produção fonográfica, seja ele um álbum, um EP, um single ou outro formato. A partir de uma contextualização da atividade exercida por este profissional no âmbito da indústria fonográfica e de sua caracterização através do estabelecimento das premissas de sua atuação, foi realizada a seleção de um referencial teórico multidisciplinar adaptado ao objeto. Através da análise de conteúdo de entrevistas feitas com dez profissionais de referência da região metropolitana de Belo Horizonte/MG, detectamos a existência de projetos imagéticos, construções abstratas que norteiam as produções fonográficas nas práticas profissionais dos entrevistados.
Abstract: This research focuses on the work of the music producer. Among the various functions performed, we focus the investigation on his role as a professional who seeks to give aesthetic contours imagetically referenced to the final product of phonographic production, be it an album, an EP, a single or another format. From a contextualization of the activity carried out by this professional at the music industry and its characterization through the establishment of the premises of its activities, a multidisciplinary theoretical framework adapted to the object was selected. Through content analysis of interviews carried out with ten leading professionals from the metropolitan region of Belo Horizonte/MG, we detected the existence of imagery projects, abstract constructions that guide phonographic productions in the professional practices of the interviewed.
Subject: Produção musical
Indústria musical
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: MUS - DEPARTAMENTO DE INSTRUMENTO E CANTO
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Música
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/79502
Issue Date: 15-Dec-2023
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Doutorado Fernando Braga Campos_RevisaoFinal.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons