Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/79502
Type: | Tese |
Title: | O projeto imagético como guia da produção musical: estudo de caso com dez produtores da região metropolitana de Belo Horizonte |
Other Titles: | The imagery project as a guide to music production: case study with ten producers from the metropolitan region of Belo Horizonte Le projet d'imagerie comme guide de production musicale: étude de cas avec dix producteurs de la région métropolitaine de Belo Horizonte El proyecto de imaginería como guía para la producción musical: estudio de caso con diez productores de la región metropolitana de Belo Horizonte Il progetto dell'immaginario come guida alla produzione musicale: caso di studio con dieci produttori della regione metropolitana di Belo Horizonte Das Bildprojekt als Leitfaden für die Musikproduktion: Fallstudie mit zehn Produzenten aus der Metropolregion Belo Horizonte |
Authors: | Fernando Braga Campos |
First Advisor: | Sérgio Freire Garcia |
First Referee: | Sérgio Augusto Molina |
Second Referee: | André Ricardo Siqueira |
Third Referee: | Jonas Soares Lana |
metadata.dc.contributor.referee4: | Guilherme Antônio Celso Ferreira |
Abstract: | Esta pesquisa tem como objeto o trabalho do produtor musical. Dentre as diversas funções exercidas, centramos a investigação na sua atuação enquanto profissional que busca dar contornos estéticos imageticamente referenciados ao produto final da produção fonográfica, seja ele um álbum, um EP, um single ou outro formato. A partir de uma contextualização da atividade exercida por este profissional no âmbito da indústria fonográfica e de sua caracterização através do estabelecimento das premissas de sua atuação, foi realizada a seleção de um referencial teórico multidisciplinar adaptado ao objeto. Através da análise de conteúdo de entrevistas feitas com dez profissionais de referência da região metropolitana de Belo Horizonte/MG, detectamos a existência de projetos imagéticos, construções abstratas que norteiam as produções fonográficas nas práticas profissionais dos entrevistados. |
Abstract: | This research focuses on the work of the music producer. Among the various functions performed, we focus the investigation on his role as a professional who seeks to give aesthetic contours imagetically referenced to the final product of phonographic production, be it an album, an EP, a single or another format. From a contextualization of the activity carried out by this professional at the music industry and its characterization through the establishment of the premises of its activities, a multidisciplinary theoretical framework adapted to the object was selected. Through content analysis of interviews carried out with ten leading professionals from the metropolitan region of Belo Horizonte/MG, we detected the existence of imagery projects, abstract constructions that guide phonographic productions in the professional practices of the interviewed. |
Subject: | Produção musical Indústria musical |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | MUS - DEPARTAMENTO DE INSTRUMENTO E CANTO |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Música |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/79502 |
Issue Date: | 15-Dec-2023 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tese Doutorado Fernando Braga Campos_RevisaoFinal.pdf | 1.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License