Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/79802
Type: Dissertação
Title: Desenhos de intimicidade: movimentos entre espaço urbano e doméstico em processo de criação
Other Titles: Drawing intimicity: movement between urban and domestic space in creative process
Authors: Gabriela Jahn
First Advisor: Rita Lages Rodrigues
First Referee: Claudia Inês Hamerski
Second Referee: Brígida Moura Campbell Paes
Abstract: A pesquisa teórico-prática que resultou neste trabalho investiga os movimentos entre cidade e intimidade através de um processo criativo transdisciplinar. O trabalho explora o conceito de intimicidade a partir de práticas expandidas em desenho, como a GIF Art, a videoarte, a performance e a dança. Esse neologismo descreve movimentos cíclicos entre esferas pública e privada, transformando, através da integração, linguagens artísticas que conectam práticas de desenho a poéticas do movimento. A rua é compreendida como espaço de exercício de cidadania e de produção de narrativas subjetivas e coletivas. São analisadas dimensões biopolíticas da objetificação (Fredrickson & Roberts 1997), como a autovigilância (Calogero et al. 2011) e o assédio sexual urbano (Bowman 1993). Os fenômenos sociopolíticos e psicossociais abordados no texto são acessados também em seus aspectos simbólicos e poéticos. Observa-se que os trânsitos desenhados entre rua e casa constituem as subjetividades de quem ocupa esses espaços, criando, em suas estruturas materiais, territórios afetivos, criativos e políticos. Conclui-se que, tanto nas práticas expandidas em desenho como nas relações sociais, o movimento autônomo e impremeditado de corpos-subjetividades marcados como outro tem potencial de romper expectativas sociais de docilidade e de submissão, perturbando relações de poder e reivindicando agência e reconhecimento de subjetividades plenas de direitos.
Abstract: The theoretical-practical research that results in this thesis investigates movements between city and intimacy through a transdisciplinary creative process. The study explores the concept of intimicity through expanded drawing practices, such as GIF art, videoart, performance art and dance. This neologism describes cyclical movements between public and private spheres, transforming through integration artistic languages that connect drawing practice to poetics of movement. The street is understood as a space where citizenship is exercised and where subjective as well as collective narratives are produced. Biopolitical dimensions of objectification (Fredrickson & Roberts 1997) are analyzed, such as self-surveillance (Calogero et al. 2011) and street harassment (Bowman 1993). Such socio-political and psychosocial phenomena examined in the text are also discussed in their symbolic and poetic aspects. It is observed that transit between urban and domestic spaces constitutes the subjectivities of those who draw through and occupy such spaces, creating in these material structures affective, creative and political territories. It is concluded that, in expanded drawing practices as well as in social relations, autonomous, conscious and unexpected movement of embodied subjectivities marked as a social other have the potential of breaking social expectations of docility and submission, disturbing power relations and reclaiming agency and recognition of such subjectivities’ full-fledged rights.
Subject: Desenho
Espaço urbano
Arte e sociedade
Desenho - Filosofia
Arte - Filosofia
Criação (Literária, artística, etc.)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/79802
Issue Date: 28-Aug-2024
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gabriela Jahn, 2024. Desenhos de Intimicidade.pdf95.3 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.