Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/80776
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | O estudo das diferenças individuais por Alfred Binet e sua circulação em Minas Gerais (1925-1940) |
Other Titles: | The study of individual differences by Alfred Binet and its circulation in Minas Gerais (1925-1940) |
Authors: | Laênia Martins Petersen Mônica Yumi Jinzenji |
Abstract: | Este estudo analisa os pressupostos do pesquisador francês Alfred Binet (1857-1911) sobre as diferenças individuais a partir de livros e artigos que produziu a respeito do assunto entre 1895 e 1909 e que fundamentaram a elaboração da primeira escala métrica Binet-Simon em 1905. Em seguida, identifica quais elementos de suas elaborações circularam e como foram apropriados, no contexto das reformas educacionais em Minas Gerais nas décadas de 1920 a 1940. A pesquisa se desenvolveu no diálogo entre a História da Psicologia e a História da Educação, mobilizando conceitos da historiografia, como o de intelectuais, redes de sociabilidade e apropriação. A pesquisa documental envolveu a análise dos primeiros livros publicados por Binet e as matérias publicadas na Revista do Ensino, órgão oficial do governo de Minais Gerais, nas quais se tratava sobre as diferenças individuais e sobre o uso dos testes nas escolas. Foi observada a tensão envolvendo a desconfiança e o entusiasmo em relação aos novos métodos para aferir as diferenças individuais; a apropriação da escala métrica adaptada nos Estado Unidos, cujos princípios eram criticados por Binet; a pouca ênfase nas dimensões sociais e culturais dos diferentes grupos sociais, que estava entre as preocupações centrais do autor. |
Abstract: | This study analyzes the assumptions of the French researcher Alfred Binet (1857-1911) about individual differences from his books and articles about the topic between 1895 and 1909, which grounded the elaboration of the first Binet-Simon metric scale in 1905. Next, it identifies which elements of their elaborations circulated and how they were appropriated, in the context of educational reforms in Minas Gerais, Brazil, in the decades from 1920 to 1940. The research was developed in the dialog between the History of Psychology and the History of Education, mobilizing concepts from the historiography, such as intellectuals, sociability networks and appropriation. The documental research involved the analysis of the first books published by Binet and the articles published at Revista do Ensino, an official body of the Minas Gerais government, which dealt with the individual differences and the use of tests in schools. It was observed the tension involving distrust and enthusiasm regarding the new methods to measure individual differences; the appropriation of the metric scale adapted in the United States, whose principles were criticized by Binet; and the little emphasis given to social and cultural dimensions of different social groups, which was among the author’s main concerns. |
Subject: | Revista do Ensino Binet, Alfred, - 1857-1911 Educação -- História -- Minas Gerais -- Séc. XX Psicologia educacional -- História Escola nova -- História Reforma do ensino Educação especial |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.1590/1980-54702023v29e0126 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/80776 |
Issue Date: | 4-Dec-2023 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/rbee/a/KVt4rZZYstMzZjcjqn5DtJc/ |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Brasileira de Educação Especia |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
O estudo das diferenças individuais por alfred binet.pdf | 218.46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.