Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/81978
Type: | Dissertação |
Title: | Modelo quantitativo fundamentado no custo total de propriedade para subsidiar o processo decisório de aquisição de caminhões-tratores |
Other Titles: | Quantitative model based on total cost of ownership to support the decision-making process for the acquisition of tractor-trucks |
Authors: | Cristiano Frederico de Oliveira |
First Advisor: | Antônio Artur de Souza |
First Referee: | Leandro Cardoso |
Second Referee: | Simone Leticia Raimundini Sanches |
Third Referee: | Simone Evangelista Fonseca |
Abstract: | Este estudo investiga a aplicação do Custo Total de Propriedade (TCO) como ferramenta para embasar a escolha de caminhões-tratores no transporte rodoviário de cargas. A pesquisa busca suprir a falta de metodologias estruturadas que permitam comparar, de forma quantitativa, todos os custos envolvidos ao longo do ciclo de vida dos veículos. Para isso, desenvolve-se um modelo analítico que integra os principais componentes de custo da operação dos caminhões. A metodologia combina dados primários e secundários e é validada por um estudo de caso no mercado brasileiro. Os resultados demonstram variações significativas entre diferentes modelos, reforçando a necessidade de considerar mais do que o preço de aquisição na escolha da frota. Como contribuição científica, o estudo consolida o TCO como um método estruturado e aplicável à análise de investimentos em frota. No contexto empresarial, oferece um referencial técnico para transportadoras, gestores e analistas financeiros, auxiliando na tomada de decisões mais estratégicas e sustentáveis. |
Abstract: | This study examines the application of Total Cost of Ownership (TCO) as a decision-making tool for selecting tractor-trucks in the road freight transport sector. The research addresses the lack of structured methodologies that enable a quantitative comparison of all costs incurred throughout the vehicle’s lifecycle. To bridge this gap, an analytical model is developed to integrate the key cost components associated with truck operations. The methodology combines primary and secondary data and is validated through a case study in the Brazilian market. The results reveal significant cost variations among different models, highlighting the importance of considering factors beyond the purchase price when selecting a fleet. As a scientific contribution, the study establishes TCO as a structured and applicable method for fleet investment analysis. In the business context, it provides a technical reference for transport companies, fleet managers, and financial analysts, supporting more strategic and sustainable decision-making. |
Subject: | Transportes Transporte rodoviário de carga Processo decisório Custo total de uso e propriedade (TCO) |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENG - DEPARTAMENTO DE ENGENHARIA TRANSPORTES E GEOTECNIA |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Geotecnia e Transportes |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/81978 |
Issue Date: | 21-Mar-2025 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Modelo Quantitativo Fundamentado No Custo Total De Propriedade Para Subsidiar O Processo Decisório De Aquisiç.pdf | 2.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.