Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/83214
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Significados das ações de cuidado e educação por professoras e auxiliares da creche |
Other Titles: | Meanings of care and education actions by daycare teachers and assistants |
Authors: | Rubia da Conceição Camilo Isabel de Oliveira e Silva Érica Dumont Pena |
Abstract: | Este artigo tem como objetivo analisar os significados atribuídos por professoras e auxiliares de Educação Infantil às ações de cuidado e educação desenvolvidas com bebês e crianças pequenas em uma creche de Belo Horizonte, Minas Gerais. Para tanto, utilizamos a observação participante do contexto de trabalho e de entrevistas com seis professoras e uma auxiliar. Como aporte teórico,articulamos referências do campo da Educação Infantil e dos estudos do cuidado na perspectiva feminista. Os resultados mostram que os significados atribuídos pelas participantes revelam tensões entre a esfera pública e a doméstica, sendo forte a cisão entre cuidado e educação. Dentre os significados, destaca-se o reconhecimento das auxiliares como as únicas responsáveis pelo trabalho de cuidado corporal das crianças e a valorização da aprendizagem desse trabalho fora dos meios educacionais institucionais. |
Abstract: | This article aims to analyze the meanings attributed by teachers and assistants in Early Childhood Education to the care and educational actions developed with babies and young children in a daycare center in Belo Horizonte, Minas Gerais. To this end, we employed participant observation of the work context and interviews with six teachers and one assistant. As a theoretical framework, we articulate references from the field of Early Childhood Education and studies of care from a feminist perspective. The results show that the meanings attributed by the participants reveal tensions between the public and domestic spheres, with a strong division between care and education. Among the meanings, the recognition of aides as the sole responsible for the physical care work of children stands out, as well as the valorization of learning this work outside institutional educational environments. |
Subject: | Cuidado e Educação Creche Professoras e Auxiliares da Educação Infantil |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | ENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM MATERNO INFANTIL E SAÚDE PÚBLICA FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/8825 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/83214 |
Issue Date: | 8-Nov-2024 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/8825/3975 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista Cocar |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Significados das ações de cuidado e educação por professoras e auxiliares da creche.pdf | 311.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.