Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/83298
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Geraldo Magela Costapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7213162118172633pt_BR
dc.contributor.referee1Heloisa Soares de Moura Costapt_BR
dc.contributor.referee2Jupira Gomes de Mendonçapt_BR
dc.contributor.referee3Leandro Cardosopt_BR
dc.creatorMariana Azevedo dos Santospt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0988108865745308pt_BR
dc.date.accessioned2025-07-02T19:35:03Z-
dc.date.available2025-07-02T19:35:03Z-
dc.date.issued2024-07-05-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/83298-
dc.description.abstractThe municipality of Ribeirão das Neves, located within the Metropolitan Region of Belo Horizonte (RMBH), is marked by stigmas ranging from being known as a prison city to a dormitory city, which directly affects the resident’s quality of life. With a strong connection and interaction with Belo Horizonte due to its precarious infrastructure and limited job opportunities, travel between these two municipalities is frequent. Despite its importance, this flow within the RMBH is neglected. The existence of this region as an administrative unit does not imply effective integration between the transportation systems of the 34 municipalities that compose it, revealing the municipalist nature of transportation management in the region. Residents face what Kowarick (2000) called “urban spoliation” daily, dealing with long and precarious commutes between their homes and workplaces, often with meager wages. This research aims to highlight the mutilated citizenship caused by the precarious access to public transportation in Ribeirão das Neves and the alternative that arises from this precariousness. Residents of this municipality face many challenges, such as infrequent bus schedules, high fares, and complicated routes, among other issues, which limit their mobility, revealing a relative immobility (Santos, 2009). Faced with the failing public transportation system, alternative passenger transportation, provided by so-called “perueiros”, emerges as a solution. Although illegal, it has become a recourse when buses are delayed, overcrowded, or simply do not show up. Despite the difficulties, public transportation users are not passive; there is a constant struggle for better conditions to become true citizens. It is essential to rethink daily mobility, considering the transportation system of Ribeirão das Neves from a territorial perspective.pt_BR
dc.description.resumoO município de Ribeirão das Neves, inserido na Região Metropolitana de Belo Horizonte – RMBH, é marcado por estigmas, indo desde cidade presídio até cidade dormitório, os quais refletem diretamente na qualidade de vida dos residentes. Com uma forte conexão e interação com Belo Horizonte, devido à infraestrutura precária e às poucas oportunidades de emprego, as viagens entre esses dois municípios são frequentes. Apesar de importante, este fluxo na RMBH é negligenciado. Percebe-se que a existência desta região como unidade administrativa não implica uma integração efetiva entre o sistema de transporte dos 34 municípios que a compõem, revelando a natureza municipalista da gestão de transporte na região. Os moradores enfrentam diariamente o que Kowarick (2000) denominou espoliação urbana, ao lidarem com viagens longas e precárias entre suas casas e locais de trabalho, frequentemente com salários baixíssimos. Esta pesquisa tem como objetivo principal evidenciar a cidadania mutilada pelo acesso precário ao transporte público em Ribeirão das Neves e a alternativa que surge desta precariedade. Os moradores deste município enfrentam muitos desafios, como a frequência nos horários dos ônibus, as tarifas altas, as rotas elaboradas, dentre outras coisas, o que limita seus deslocamentos, revelando uma imobilidade relativa (Santos, 2009). Diante do falho sistema de transporte público, surge como alternativa o transporte alternativo de passageiros, oferecido pelos chamados “perueiros”. Embora ilegal, tem sido uma saída quando os ônibus estão atrasados, superlotados ou simplesmente não passam. Apesar das dificuldades, os usuários do transporte público não são passivos; há uma luta constante por melhores condições para se tornarem verdadeiros cidadãos. Torna-se fundamental repensar a mobilidade cotidiana, considerando o sistema de transporte de Ribeirão das Neves a partir da perspectiva territorial.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Geografiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRibeirão das Nevespt_BR
dc.subjecttransporte públicopt_BR
dc.subjecttransporte alternativopt_BR
dc.subjectimobilidade relativapt_BR
dc.subject.otherGeografia urbana – Ribeirão das Neves (MG)pt_BR
dc.subject.otherTransportes coletivos – Ribeirão das Neves (MG)pt_BR
dc.subject.otherTransporte e Estado – Ribeirão das Neves (MG)pt_BR
dc.titleO mover-se na periferia da metrópole : cidadania mutilada pelo precário acesso ao transporte público em Ribeirão das Neves e as alternativas (i)legais de transportept_BR
dc.title.alternativeMoving around the periphery of the metropolis: citizenship mutilated by poor access to public transportation in Ribeirão das Neves and the (il)legal transportation alternativespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Mariana_Azevedo_Final.pdf10.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.