Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/83309
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Universidade, ensino de história e ditadura militar sob o olhar de Rodrigo Patto Sá Motta |
Other Titles: | University, history teaching and military dictatorship from the perspective of Rodrigo Patto Sá Motta Universidad, enseñanza de la Historiay dictadura militar bajo la mirada de Rodrigo Patto Sá Motta |
Authors: | Rodrigo Patto Sá Motta Luisa Teixeira Andrade Alessandra Soares Santos |
Abstract: | Nesta entrevista realizada com o professor titular da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Rodrigo Patto Sá Motta, objetivou-se refletir acerca da história da repressão às universidades no contexto da ditadura, do ensino de História durante e sobre a ditadura e das incidências do regime militar na cultura política brasileira. Realizada no dia 6 de agosto de 2024, na Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas(FAFICH)da UFMG, a entrevista seguiu um questionário semiestruturado. Na oportunidade, o professor relatou o processo de investigação para a produção de seu livro sobre as universidades e o regime militar, obra publicada há dez anos e que tem inspirado pesquisas acadêmicas no Brasil e na América Latina. Nela, ele apresenta os conceitos de resistência e acomodação como polos opostos na análise da relação entre a universidade e a ditadura militar. Rodrigo Patto Sá Motta também refletiu sobre a desqualificação social do conhecimento acadêmico sobre a ditadura militar, sobre sua experiência na pesquisa e na docência do ensino superior no contexto do governo de Jair Bolsonaro e sobre a eleição, na Argentina, de um candidato de extrema-direita negacionista da ditadura militar. O professor ainda indicou caminhos para as práticas de professores da educação básica na abordagem da ditadura militar em sala de aula. Concluiu-se que os jogos de acomodação não foram uma estratégia bem-sucedida de resistência à ditadura e que a defesa dos valores democráticos, no presente, é uma tarefa incontornável de toda a comunidade universitária. |
Abstract: | In this interview carried out with the professor at Federal University of Minas Gerais (UFMG), Rodrigo PattoSá Motta, the goal was to reflect on the history of repression of universities in the context of the dictatorship, the teaching of History during and about the dictatorship and the incidence of the military regime on Brazilian political culture. Held on August 6, 2024, at the Faculty of Philosophy and Human Sciences (FAFICH)at UFMG, the interview followed a semi-structured questionnaire. On the occasion, the professor reported the research process for the production of his book about universities and the military regime, a work published ten years ago and which has inspired academic research in Brazil and Latin America. In it, he presents the concepts of resistanceand accommodationas opposing poles in the analysis of the relationship between the university and the military dictatorship. Rodrigo Patto Sá Motta also reflected on the social disqualification of academic knowledge about the military dictatorship, on his experience in research and teaching higher education in the context of Jair Bolsonaro's government and on the election, in Argentina, of an extreme candidate right-wing denialist of the military dictatorship. The professor also indicated ways for the practices of basic education teachers to approach the military dictatorship in the classroom. It is concluded that the accommodation games were not a successful strategy of resistance to the dictatorship and that the defense of democratic values, at present, is an unavoidable task for the entire university community. |
Subject: | Ditadura Universidades e faculdades História - Estudo e ensino Educação - História |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.35699/2237-5864.2024.55042 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/83309 |
Issue Date: | 2024 |
metadata.dc.url.externa: | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/55042/46141 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Revista docência do ensino superior |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Universidade, ensino de história e ditadura militar sob o olhar de Rodrigo Patto Sá Motta.pdf | 4.32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.