Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/83894
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Trabalho de campo de biogeografia em tempos de pandemia: geografias da experiência |
Other Titles: | Biogeography field work in times of pandemic: geographies of experience |
Authors: | Igor Oliveira Duarte Janise Bruno Dias |
Abstract: | O trabalho de campo é uma ferramenta essencial para se desenvolver o conhecimento geográfico. Ele proporciona ao estudante vivenciar os fenômenos geográficos, estando face às particularidades espaciais. A vivência de campo ainda possibilita a descoberta da potencialidade da percepção ambiental frente às transformações da paisagem e que o mesmo seja o porta–voz de seu aprendizado. Contudo, a pandemia de covid-19 impediu a ocorrência de trabalhos de campo para a graduação na UFMG. Ferramenta muito relevante e defendida no projeto pedagógico do curso de Geografia. No retorno presencial e ainda com restrições, a disciplina de Biogeografia se viu provocada a buscar novas propostas para a realização do campo. Assim, este trabalho busca avaliar as experiências de campo em Biogeografia, como ferramenta da construção do conhecimento geográfico, realizadas no primeiro semestre de 2022, através dos registros em diários de campo feitos pelos discentes |
Abstract: | Field work is an essential tool for developing geographic knowledge. It allows the student to experience geographical phenomena, being faced with spatial particularities. The field experience also allows the discovery of the potentiality of environmental perception in the face of landscape transformations and that it is the spokesperson for its learning. However, the covid-19 pandemic prevented the occurrence of fieldwork for graduation at UFMG. Very relevant tool and defended in the pedagogical project of the Geography course. In the face-to-face and still with restrictions, the discipline of Biogeography was provoked to seek new proposals for the realization of the field. Thus, this work aims to evaluate the field experiences in Biogeography, as a tool for the construction of geographic knowledge, carried out in the first half of 2022, through the records in field diaries made by the students. |
Subject: | Biogeografia Ensino superior Prática de ensino COVID-19, Pandemia de, 2020-2023 |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | IGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://zenodo.org/records/10437226 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/83894 |
Issue Date: | 2023 |
metadata.dc.url.externa: | https://educacaoambientalbrasil.com.br/index.php/EABRA/article/view/106 |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Trabalho de campo de Biogeografia em tempos de pandemia- Geografias da experiência.pdf | 923.33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.