Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/84020
Type: | Dissertação |
Title: | Lugar impresso: relações entre a paisagem e o livro de artista |
Other Titles: | Printed place: relationships between landscape and artist's book |
Authors: | Ana Paula Garcia Costa |
First Advisor: | Amir Brito Cadôr |
First Referee: | Maria Angelica Melendi de Biasizzo |
Second Referee: | Claudia Zimmer de Cerqueira Cezar |
Abstract: | Essa pesquisa investiga as relações entre a paisagem e o livro de artista, em diálogo com minhaprópria produção poética e com o acervo da Coleção Livro de Artista da UFMG. Em um primeiro momento, discute-se o surgimento da paisagem na arte e sua influência na cultura ocidental, moldando uma forma de compreender do mundo, a fim de destacar sua relação com o fragmento e a temporalidade. Em um segundo momento, é traçada uma análise acerca de aspectos formadores do livro – a textualidade, a materialidade, a página, o autor e o leitor –, para então estabelecer uma discussão sobre as tentativas de definição do livro de artista. Por fim, no terceiro momento, propõe-se o entendimento da paisagem como leitura e do livro de artista como lugar impresso, com o auxílio da análise de obras. Os livros de artista desenvolvidos ao longo da pesquisa, anexos a este volume – Instruções para outra paisagem possível, Ausências, brasil e Céu Terra – são apresentados e discutidos no decorrer do texto. |
Abstract: | This research investigates the relationship between the landscape and the artist’s book. This study is in direct dialogue with my own poetic production and with the Artist’s Book Collection, at UFMG. At first, the emergence of landscape in art and its influence on Western culture is discussed. This event shapes a new understanding of the world, in order to highlight its relationship with the fragment and with temporality. Secondly, this study analyses the aspects that constitute the book - textuality, materiality, page, author and reader;then, it establishes a discussion about the definition of the artist’s book. Finally, it investigates the landscape as a form of reading, and the artist’s book as a printed place. The artist’s books developed throughout this research are attached to this volume. They are: Instructions for another possible landscape, Ausências, brasil and Céu Terra. They are all presented and discussed throughout this text. |
Subject: | Livros artísticos Paisagens na arte Percepção visual Livros e leitura na arte Arte moderna - Séc. XX |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Artes |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/84020 |
Issue Date: | 30-Oct-2020 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
AnaPaulaGarcia_LugarImpresso_2020.pdf | 17.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.