Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XNGB6
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.contributor.referee1José Alberto Salgado e Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Lea Freitas Perezpt_BR
dc.contributor.referee3Glaura Lucaspt_BR
dc.creatorEuridiana Silva Souzapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T17:45:15Z-
dc.date.available2019-08-09T17:45:15Z-
dc.date.issued2009-03-06pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XNGB6-
dc.description.abstractThe present research results from two studies conducted with Baptist churches one of historical lineage (traditional) and the other one, Pentecostal. The research intends to reflect about music, discourses and worship. It proposes a brief review of the churches history and offers a discourse analysis about the music, about the worship and about the music performance during worship and as worship. The research intends to show that, what prevails in the churches music making, is the difference and the details, which go beyond the patterns and structures imposed by social contexts. The research was conducted through observations, interviews and analysis of the collected material. Its theoretical support is based on dialogs between Anthropology, Sociology of Religion, Ethnomusicology, Music Sociology and studies on Comunication. The research, of an ethnomusicology nature, focuses on the meaning of music and understands music as context which is engaged within contents.pt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho resulta de pesquisas com duas igrejas batistas uma de linhagem histórica (tradicional) e a outra pentecostal e vem trazer reflexões sobre música, discursos e cultos. O que se apresenta aqui surge de breves reconstruções das histórias das igrejas, das análises dos discursos sobre música e culto e da própria performance da música em culto e como culto. Pretende-se mostrar que, para além das padronizações, estruturas ou formas sociais que se impõe sobre qualquer cultura, o que prevalece é a diferença, os detalhes que não aceitam limites ou rigidez. Desenvolvida a partir de trabalho de campo, baseado na observação, nas entrevistas e análises de material, em conjunto com diálogos entre literatura da antropologia e sociologia da religião, etnomusicologia, sociologia da música e estudos de comunicação, esta pesquisa intenciona-se uma etnografia da música, focada na análise da música como significado e significante, buscando estar atenta a música enquanto contexto que está em um contexto.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCultopt_BR
dc.subjectIgrejas batistaspt_BR
dc.subjectMúsica evangélicapt_BR
dc.subjectSignificaçõespt_BR
dc.subjectDiscursospt_BR
dc.subject.otherSignificado (Música)pt_BR
dc.subject.otherReligião e músicapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMúsica Aspectos religiosospt_BR
dc.titleE o verbo se fez canto: músicas, discursos e cultos evangélicospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
e_o_verbo_se_fez_canto___euridiana_silva_souza.pdf2.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.