Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XQLBV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sandra Loureiro de Freitas Reispt_BR
dc.contributor.referee1Angelo Nonato Natale Cardosopt_BR
dc.contributor.referee2Patricia Furst Santiagopt_BR
dc.creatorLincoln Meireles Ribeiro dos Santospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T18:33:00Z-
dc.date.available2019-08-13T18:33:00Z-
dc.date.issued2008-03-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XQLBV-
dc.description.abstractOrchestral experimentations using electronic keyboards and their resources have been the focus of my work for more than 20 years. The objective of this study is to evaluate the functionality of orchestral experimentations through the analysis, arrangement and demonstration of the piece Sir Lancelot and The Black Knight, written by Rick Wakeman, an English musician. The theoretical aspect of the research was developed through literature review, regarding the evolution of the electronic keyboards, the social, political and cultural environment from the 50s to the 80s when appeared the Rock Progressive and the historical basis about the legend that inspired the studied piece. The analysis had been guided by the Modelo Tripartite of Jean Molino according to Jean-Jacques Nattiez and, mainly for the Sistema de Análise de Arte Comparada (SAAC) of Sandra Loureiro de Freitas Reis.This study intends to make possible the use of the electronic keyboards as an orchestral laboratory, demonstrating the use of the electronic resources associated to the knowledge acquired in the Academy.pt_BR
dc.description.resumoExperimentações orquestrais, utilizando teclados eletrônicos e seus respectivos recursos, tem sido o foco do meu trabalho há mais de 20 anos. O presente estudo teve como objetivo avaliar a funcionalidade deste procedimento, mediante análise, arranjo e demonstração da peça Sir Lancelot and The Black Knight, de autoria do tecladista inglês Rick Wakeman. O aspecto teórico da pesquisa foi desenvolvido através da revisão de literatura, recorrendo à evolução dos teclados eletrônicos, o ambiente sócio-político e cultural dos anos 1950 a 1980, quando surgiu o Rock Progressivo e os fundamentos históricos sobre a lenda que inspirou a peça estudada. A análise foi norteada pelo Modelo Tripartite de Jean Molino segundo Jean-Jacques Nattiez e, principalmente pelo Sistema de Análise de Arte Comparada (SAAC) de Sandra Loureiro de Freitas Reis. Este estudo pretende viabilizar o uso do teclado eletrônico como um laboratório orquestral, demonstrando a utilização dos recursos eletrônicos associados aos conhecimentos musicais adquiridos no meio acadêmico.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectO teclado eletrônico como instrumento orquestral: análise e demonstração da peça Sir Lancelot and the black knight de Rick Wakemanpt_BR
dc.subject.otherMúsica para teclado eletrônicopt_BR
dc.subject.otherRock Progressivopt_BR
dc.titleO teclado eletrônico como instrumento orquestral: análise e demonstração da peça Sir Lancelot and the black knight de Rick Wakemanpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_em_pdf_lincoln_meireles.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.