Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XYNSC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mauricio Freire Garciapt_BR
dc.contributor.referee1Lucas Robattopt_BR
dc.contributor.referee2Ântonio Carlos Guimarãespt_BR
dc.creatorAriadne Araujo Paixaopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T12:39:59Z-
dc.date.available2019-08-11T12:39:59Z-
dc.date.issued2005-05-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-7XYNSC-
dc.description.abstractThe use of a textbook in flute teaching is of fundamental importance as a pedagogical guide for both, teachers and students. The textbook allows information, reflection and analysis on several issues that belongs to flute learning and practicing process. Considering these aspects, the present work consists on a study on the use, by teachers and professors, of the textbook for flute teaching in Brazil. Therefore, primarily it was made a study on the situation of flute teaching in the academic environment. This was accomplished trough a survey by distributing questionnaires to teachers and professors from different institutions. Secondly an analysis on the collected data was done. The result of this investigation revealed characteristics and problems concerning the employment of flute textbook around Brazil. A dramatic fact to be pointed in the outcome of the field research is that many of interviewed teachers were ignorant about any sort of didactic publication in the area. Added to that, it was detected that difficulties related to access a specialized published data, and the lack of material in Portuguese language, were among the main obstacles that justified the absence of a textbook for flute teaching. Finally, this work permitted a general view on the textbooks that already exist and have been available to be accessed by flute teachers and professors in Brazil. And fortunately these publications cover a broad range of content and method.pt_BR
dc.description.resumoO uso do livro-texto no processo de ensino-aprendizagem da flauta transversal é de grande importância tanto para a orientação do professor, tanto como fonte de apoio ao aluno. Ele possibilita instrução, análise e reflexão a respeito de vários temas ligados à prática e ao ensino da flauta. Considerando-se esses aspectos, o presente trabalho é um estudo sobre o uso de livro-texto por professores de flauta no Brasil. Primeiramente, foi feito um mapeamento da situação do uso de livro-texto em meio acadêmico, através de questionários enviados a docentes de várias instituições em diferentes pontos do país. Em segundo lugar, foi realizada a análise das respostas. O exame dessas conduziu a uma avaliação que retrata vários aspectos quanto ao emprego do livro-texto no país. Além dos títulos apresentados, faz-se necessário ressaltar que um número significativo de professores não faz uso desse tipo de literatura. Verificam-se problemas como falta de conhecimento da existência desse tipo de publicação, da disponibilidade e acesso a obras e da falta de literatura traduzida para o português como as principais razões para a não utilização desse recurso. Em conclusão, este estudo demonstrou uma visão geral dos livros-textos utilizados, assim como os temas de conteúdo de maior interesse para os professores de flauta transversal no Brasil.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.subject.otherFlauta Instrução e Ensinopt_BR
dc.titleO uso do livro-texto na pedagogia da flauta transversal no Brasil: um estudo preliminarpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File SizeFormat 
o_uso_do_livro_texto.pdf457.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.