Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8ADFR4
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | A performance musical como interação: dialogismo, significados e sucesso |
Authors: | Carla Jean Seibert |
First Advisor: | Oiliam Jose Lanna |
First Referee: | Carlos Henrique Coutinho Rodrigues Costa |
Second Referee: | Angelo Nonato Natale Cardoso |
Third Referee: | Mauricio Veloso Queiroz Pinto |
Abstract: | Como uma performance musical comunica? O que comunica? Como se define uma performance musical bem sucedida? A presente dissertação pretende discutir e buscar respostas a estas questões fundamentais sobre a performance musical da perspectiva de que a performance é essencialmente uma interação social. Para este fim, se elabora uma descrição teórica da performance musical a partir do conceito de dialogismo, ideia centralizadora dos textos do filósofo Mikhail Bakhtin. O estudo do dialogismo dos discursos verbais e não verbais elucida as maneiras pelas quais uma performance musical comunica. Contextualizada nas pesquisas sobre dialogismo e performance musical, a descrição da performance musical como comunicação se articula com aportes de musicólogos, antropólogos, músicos-intérpretes e compositores através de documentação indireta. Consideram-se as relações do ser indivíduo com o outro e as interações em rituais e performances para iluminar os possíveis sentidos da performance musical. Sugere-se um conceito de performance musical bem sucedida baseado na visão dialógica da comunicação artística. Reflexões finais sobre a orquestração do diálogo em performance musical concluem o texto. |
Abstract: | How does music performance communicate? What does it communicate? How does one define a successful music performance? The present thesis aims to discuss and search for answers to these fundamental questions about music performance from the perspective that performance is essentially a social interaction. For this purpose, a theoretical description of music performance is presented based on the concept of dialogism, the unifying idea of the writings of philosopher Mikhail Bakhtin. The study of the dialogism of verbal and non-verbal discourses elucidates the ways in which music performance communicates. Contextualized in the research on dialogism and music performance, the description of music performance as communication is made to dialogue with the contributions of musicologists, anthropologists, performers and composers through indirect documentation. The relations of the individual with the other and the interactions in rituals and performances are considered in order to shed light on the possible meanings of music performance. A concept of success in music performance is suggested based on the dialogical view of artistic communication. Final reflections on the orchestration of dialogue in music performance conclude the thesis. |
Subject: | Musica Performance Musica Analise, apreciação |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8ADFR4 |
Issue Date: | 5-Aug-2010 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
seibert___a_performance_musical_como_intera__o.pdf | 1.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.