Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8ADFR4
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A performance musical como interação: dialogismo, significados e sucesso
Authors: Carla Jean Seibert
First Advisor: Oiliam Jose Lanna
First Referee: Carlos Henrique Coutinho Rodrigues Costa
Second Referee: Angelo Nonato Natale Cardoso
Third Referee: Mauricio Veloso Queiroz Pinto
Abstract: Como uma performance musical comunica? O que comunica? Como se define uma performance musical bem sucedida? A presente dissertação pretende discutir e buscar respostas a estas questões fundamentais sobre a performance musical da perspectiva de que a performance é essencialmente uma interação social. Para este fim, se elabora uma descrição teórica da performance musical a partir do conceito de dialogismo, ideia centralizadora dos textos do filósofo Mikhail Bakhtin. O estudo do dialogismo dos discursos verbais e não verbais elucida as maneiras pelas quais uma performance musical comunica. Contextualizada nas pesquisas sobre dialogismo e performance musical, a descrição da performance musical como comunicação se articula com aportes de musicólogos, antropólogos, músicos-intérpretes e compositores através de documentação indireta. Consideram-se as relações do ser indivíduo com o outro e as interações em rituais e performances para iluminar os possíveis sentidos da performance musical. Sugere-se um conceito de performance musical bem sucedida baseado na visão dialógica da comunicação artística. Reflexões finais sobre a orquestração do diálogo em performance musical concluem o texto.
Abstract: How does music performance communicate? What does it communicate? How does one define a successful music performance? The present thesis aims to discuss and search for answers to these fundamental questions about music performance from the perspective that performance is essentially a social interaction. For this purpose, a theoretical description of music performance is presented based on the concept of dialogism, the unifying idea of the writings of philosopher Mikhail Bakhtin. The study of the dialogism of verbal and non-verbal discourses elucidates the ways in which music performance communicates. Contextualized in the research on dialogism and music performance, the description of music performance as communication is made to dialogue with the contributions of musicologists, anthropologists, performers and composers through indirect documentation. The relations of the individual with the other and the interactions in rituals and performances are considered in order to shed light on the possible meanings of music performance. A concept of success in music performance is suggested based on the dialogical view of artistic communication. Final reflections on the orchestration of dialogue in music performance conclude the thesis.
Subject: Musica Performance
Musica Analise, apreciação
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8ADFR4
Issue Date: 5-Aug-2010
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
seibert___a_performance_musical_como_intera__o.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.