Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8BCGA5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Walenia Marilia Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Marco Antonio Farias Scarassattipt_BR
dc.contributor.referee2Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.creatorAndréa Cristina Cirinopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T08:12:17Z-
dc.date.available2019-08-10T08:12:17Z-
dc.date.issued2010-09-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8BCGA5-
dc.description.abstractThis research uses qualitative methods to show how versatile music can be when it concerns sociocultural issues and integration between people and society, what allows for an expansion of content in various areas of knowledge. Relying on techniques of educational ethnography, it aims at investigating and understanding the process of musicalization and its relation with the musical identity of adults over 50 years old. The study involves eight students at the aforementioned range of age enrolled at the course Appreciation and Musicalization in Maturity of the Music School of the Federal University of Minas Gerais, and a professor. The reflections proposed here are intended to shed some light on the conditions, functions and meanings of musicalizing people. The data sources consisted of literature review and direct documentation, which was obtained through questionnaires, participant observation, documents analysis and semi-structured interviews to record the testimony of the students and the teacher concerning the objectives of this research. The content analysis was conducted from the data organization and interpretation reported during the study. Through classification of categories (to be discussed along the dissertation), was possible to verify the results, in order to prompt new discussions in the educational context regarding the meaning of musical experience with elder adults. The final considerations reflect on how important experience proved to be in the musicalization of adults that desire music learning through a process that favors new musical practices and positive changes.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa utiliza métodos qualitativos para mostrar a versatilidade da música relacionada a questões socioculturais e à integração entre as pessoas e a sociedade, permitindo uma ampliação de conteúdos em diversas áreas de conhecimento. Apoiando-se em técnicas de etnografia escolar, tem o propósito de investigar e compreender o processo de musicalização e sua relação com a identidade musical das pessoas a partir de 50 anos. O estudo envolve oito alunos nesta faixa etária, matriculados no curso Apreciação e Musicalização na Maturidade da Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais, e a professora. As reflexões aqui propostas destinam-se ao esclarecimento das condições, funções e significados do ato de musicalizar o indivíduo. As fontes de dados consistiram em revisão bibliográfica e documentação direta, obtida através de questionários, observação participante, análise documental e entrevistas semi-estruturadas para se registrar o depoimento de alunos e da professora acerca do objeto de pesquisa. A análise do conteúdo procedeu da organização e interpretação dos dados descritos no decorrer do estudo. A partir da classificação de categorias (a serem discutidas ao longo da dissertação), foi possível verificar os resultados para suscitar novas discussões no contexto educativo sobre os significados das experiências musicais dos adultos com mais idade. As considerações finais refletem sobre a importância da vivência na musicalização de adultos que desejam aprender música, através de um processo favorável a novas práticas musicais e transformações positivas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmusicalizaçãopt_BR
dc.subjectmaturidadept_BR
dc.subjectaprendizagem musicalpt_BR
dc.subjectvivênciapt_BR
dc.subject.otherMúsica Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherMusica Instrução e ensinopt_BR
dc.titleMusicalização na maturidade: vivência e aprendizagem musicalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cirino__andr_a._musicaliza__o_na_maturidade..._ii.pdf1.46 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.