Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8MSN9F
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Heloisa Faria Braga Feichaspt_BR
dc.contributor.referee1Cristina de Souza Grossipt_BR
dc.contributor.referee2Joao Gabriel Marques Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee3Glaura Lucaspt_BR
dc.creatorDarcy Alcantara Netopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T15:24:15Z-
dc.date.available2019-08-13T15:24:15Z-
dc.date.issued2010-09-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8MSN9F-
dc.description.abstractThis research is about the learning processes related to musical perception of 13 students who were admitted in the Bachelor of Popular Music at the Music School of the Federal University of Minas Gerais, in the year of 2010. The goal is to understand how such students built their knowledge and skills related to musical perception prior to college and what meanings and values they attribute to them, in addition to investigating conflicts experienced during the acquisition processes, impacts of these on their musical practices and expectations about the aural training classes at the university. The qualitative research used the instrumental case study approach and used questionnaires and focus groups. Impacts of the aural training classes were detected on listening, creativity and musical preferences of the students; in turn, the meanings they attribute to classes differ, legitimating or challenging prevailing social representations. Research suggests, finally, that the assessment of knowledge and skills related to aural training classes can be interpreted as a mechanism of exclusion and barrier of access to higher education.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa tem como tema os processos de aprendizagem em percepção musical de 13 alunos que ingressaram no Bacharelado em Música Popular da Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais, no ano de 2010. O objetivo é compreender como tais alunos construíram anteriormente seus conhecimentos e habilidades relacionados à percepção musical e quais os significados e valores que lhes atribuem, além de investigar conflitos vivenciados ao longo do processo, impactos sobre suas práticas musicais e expectativas acerca das aulas de percepção na universidade. A pesquisa, de caráter qualitativo, utilizou a abordagem estudo de caso instrumental e empregou questionários e grupos focais. Foram detectados impactos das aulas de percepção sobre a escuta, criatividade e preferências musicais dos alunos; por sua vez, os significados que eles atribuem às aulas divergem, legitimando ou contestando representações sociais vigentes. A pesquisa sugere, ao final, que a avaliação de conhecimentos e habilidades relacionados às aulas de percepção musical pode ser interpretada como um mecanismo de exclusão e barreira de acesso à educação superior.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectMúsica popularpt_BR
dc.subjectPercepção musicalpt_BR
dc.subjectEducação musicalpt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherPercepção musicalpt_BR
dc.subject.otherEducação musicalpt_BR
dc.titleAprendizagens em percepção musical: um estudo de caso com alunos de um curso superior de música popularpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aprendizagens_em_percep__o_musical___darcy_alcantara_neto___.pdf3.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.