Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8N6LJ5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Oiliam Jose Lannapt_BR
dc.contributor.referee1Ivan Vilela Pintopt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Monteiro de Castro Silva Dutrapt_BR
dc.creatorEduardo de Carvalho Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T11:34:40Z-
dc.date.available2019-08-10T11:34:40Z-
dc.date.issued2011-09-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8N6LJ5-
dc.description.abstractStudy and analysis of operistic works from Elomar Figueira Mello according with the concepts of genres of discourse, ennunciate and style, after Mikhail Bahktin, in articulation with the theory of topics (subjects of musical discourse) after Leonard Ratner looking for an ellaboration of a revision of concepts and analitic processes from musicology. The dialogic study of the opera comes to investigate the conexion between the musical ennounciates and the genres of discourse, allowing us a semantic approach based in objective data related to the question of musical referenciality. Studing the works of Elomar Figueira Mello, we try to identificate his esthetic filiation and trace the basic lines to frame the brasilian style characterized with specific topics refered to forms, styles, thematics and related traces with social behavior, dialets and cultural traditions.pt_BR
dc.description.resumoEstudo e análise da obra operística de Elomar Figueira Mello em conformidade com os conceitos de gêneros do discurso, enunciado e estilo segundo Mikhail Bahktin, articulados com a teoria dos tópicos (sujeitos do discurso musical) de Leonard Ratner visando à elaboração de uma revisão de conceitos e processos analíticos da musicologia. A abordagem dialógica na ópera pretende investigar a conexão dos enunciados musicais com os gêneros do discurso, permitindo uma nova abordagem semântica baseada em pressupostos objetivos quanto à questão da referencialidade musical. Ao analisarmos a obra de Elomar Figueira Mello, buscaremos identificar sua filiação estética e influências, assim como traçar as linhas básicas para a delimitação de um estilo brasileiro caracterizado por tópicos específicos referentes a formas, estilos, temática e traços relativos a comportamentos sociais, dialetos e tradições culturais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.subject.otherAnalise de discursopt_BR
dc.subject.otherMello, Elomar Figueirapt_BR
dc.subject.otherusica Analise, apreciaçãopt_BR
dc.titleOs gêneros do discurso na obra operística de Elomar Figueira Mello: uma abordagem bakhtinianapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cena.pdf244.1 kBAdobe PDFView/Open
os_g_neros_do_discurso_na_obra_oper_stica_de_elomar_figueira_mello___umna__abordagem_bakhtiniana.pdf955.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.