Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8QKG82
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Andre Cavazotti e Silva | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Angelo Nonato Natale Cardoso | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Rosangela Pereira de Tugny | pt_BR |
dc.creator | Victor Melo Vale | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-11T19:51:16Z | - |
dc.date.available | 2019-08-11T19:51:16Z | - |
dc.date.issued | 2011-12-07 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8QKG82 | - |
dc.description.abstract | This work consists on a study about the Chaconne of the Partita for solo violin BWV 1004, by J.S.Bach. It contains a discussion on the role of rhetoric and the concepts of the affects in Baroque music. This discussion is based on works by Aristotle, Deleuze and Guattari. Founded on this discussion, follows a musical analysis of the Chaconne. The analysis revealed that a prominent trace of this work is the presence of opposing, antithetical occurrences. This was observed in the way in which are employed the modes (minor and major), textures (dense and rarified), sensations of movement (of high and low kinetic energy), melodic contexts (dissonant and consanant) and, especially, the affects (pain-joy; cholera-calmness). Other aspects revealed in the musical analysis are the presence of chiaroscuro technique and musical elements that cause the sensation of time-eternity. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho consiste em um estudo sobre a Chaconne da Partita II para violino solo BWV 1004, de J.S.Bach. Contém uma reflexão sobre o papel da retórica e de conceitos sobre afetos na música barroca. Essa reflexão é fundamentada em obras de Aristóteles, Deleuze e Guattari. Baseada nessa reflexão, é realizada uma análise musical da Chaconne de J.S. Bach. A análise revelou que um traço relevante dessa obra é a presença de elementos opostos, antitéticos, o que é uma das características da estética musical barroca. Isso foi observado na forma como são empregados os modos (menor e maior), as texturas (densas e rarefeitas), as sensações de movimento (de alta e baixa energia cinética), os contextos melódicos (dissonantes e consonantes) e, particularmente, os afetos (dor-alegria; cólera-calma). Outros aspectos revelados na análise musical são ocorrências de recursos de chiaroscuro e elementos musicais que causam a sensação de tempo-eternidade | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | música barroca | pt_BR |
dc.subject | retórica | pt_BR |
dc.subject | Chaconne | pt_BR |
dc.subject | JSBach | pt_BR |
dc.subject | afetos | pt_BR |
dc.subject.other | Musica | pt_BR |
dc.subject.other | Música Barroca Análise, apreciação e interpretação | pt_BR |
dc.subject.other | Bach, Johann Sebastian, 1685-1750 Chaconne para violino solo BWV 1004 | pt_BR |
dc.title | A Chaconne para violino solo BWV 1004 de J.S. Bach: as poéticas da persuasão | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
dvd_disserta__o.pdf | 3.68 MB | Adobe PDF | View/Open | |
05_ciaconna.mp3 | 14.49 MB | MPEG 1/2 Audio Layer 3 | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.