Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8QKG82
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andre Cavazotti e Silvapt_BR
dc.contributor.referee1Angelo Nonato Natale Cardosopt_BR
dc.contributor.referee2Rosangela Pereira de Tugnypt_BR
dc.creatorVictor Melo Valept_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T19:51:16Z-
dc.date.available2019-08-11T19:51:16Z-
dc.date.issued2011-12-07pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8QKG82-
dc.description.abstractThis work consists on a study about the Chaconne of the Partita for solo violin BWV 1004, by J.S.Bach. It contains a discussion on the role of rhetoric and the concepts of the affects in Baroque music. This discussion is based on works by Aristotle, Deleuze and Guattari. Founded on this discussion, follows a musical analysis of the Chaconne. The analysis revealed that a prominent trace of this work is the presence of opposing, antithetical occurrences. This was observed in the way in which are employed the modes (minor and major), textures (dense and rarified), sensations of movement (of high and low kinetic energy), melodic contexts (dissonant and consanant) and, especially, the affects (pain-joy; cholera-calmness). Other aspects revealed in the musical analysis are the presence of chiaroscuro technique and musical elements that cause the sensation of time-eternity.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho consiste em um estudo sobre a Chaconne da Partita II para violino solo BWV 1004, de J.S.Bach. Contém uma reflexão sobre o papel da retórica e de conceitos sobre afetos na música barroca. Essa reflexão é fundamentada em obras de Aristóteles, Deleuze e Guattari. Baseada nessa reflexão, é realizada uma análise musical da Chaconne de J.S. Bach. A análise revelou que um traço relevante dessa obra é a presença de elementos opostos, antitéticos, o que é uma das características da estética musical barroca. Isso foi observado na forma como são empregados os modos (menor e maior), as texturas (densas e rarefeitas), as sensações de movimento (de alta e baixa energia cinética), os contextos melódicos (dissonantes e consonantes) e, particularmente, os afetos (dor-alegria; cólera-calma). Outros aspectos revelados na análise musical são ocorrências de recursos de chiaroscuro e elementos musicais que causam a sensação de tempo-eternidadept_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectmúsica barrocapt_BR
dc.subjectretóricapt_BR
dc.subjectChaconnept_BR
dc.subjectJSBachpt_BR
dc.subjectafetospt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.subject.otherMúsica Barroca Análise, apreciação e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherBach, Johann Sebastian, 1685-1750 Chaconne para violino solo BWV 1004pt_BR
dc.titleA Chaconne para violino solo BWV 1004 de J.S. Bach: as poéticas da persuasãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dvd_disserta__o.pdf3.68 MBAdobe PDFView/Open
05_ciaconna.mp314.49 MBMPEG 1/2 Audio Layer 3View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.