Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8QZNDY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Jorge Luis Sacramento de Almeidapt_BR
dc.contributor.referee2Glaura Lucaspt_BR
dc.creatorTarcisio Bragapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T15:57:49Z-
dc.date.available2019-08-11T15:57:49Z-
dc.date.issued2011-11-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/AAGS-8QZNDY-
dc.description.abstractThis research aims to broaden the existent snare drum literature, specifically concerning its performance as part of the drum-set. The analysis presented is based on performance styles in which the snare drum functions as an indispensable structural element. These styles include those in the realms of military and orchestral music as well as some Brazilian traditional musical forms such as: samba de escola de samba, frevo and bandas de pífanos. From among many possible technical elements of snare drum performance, rolls and accent patterns were chosen as the main focus for analysis. These elements were demonstrated on the drum-set in performances by drummers Zé Eduardo Nazário (in the recording of Frevo suite, by Egberto Gismonti) and Marcio Bahia (in Mestre Radamés, by Hermeto Pascoal).pt_BR
dc.description.resumoEssa pesquisa tem como objetivo a ampliação da literatura existente sobre a caixa clara, especificamente relacionada à sua execução na bateria. Foram analisados estilos de execução da caixa nos quais ela se apresenta como um elemento estrutural, característico e indispensável. Foram abordados os âmbitos da música militar, da música orquestral e das manifestações musicais tradicionais brasileiras, entre as quais o samba de escola de samba, o frevo e as bandas de pífanos são especialmente representativos. Dentre os inúmeros aspectos técnicos de execução, é dada ênfase aos diversos tipos de rulo e às diferenças de dinâmicas. A transposição desses elementos para a bateria foi demonstrada na performance dos bateristas Zé Eduardo Nazário (na suíte Frevo, de Egberto Gismonti) e Marcio Bahia (em Mestre Radamés, de Hermeto Pascoal).pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMúsicapt_BR
dc.subject.otherMusicapt_BR
dc.titleA caixa-clara na bateria: estudo de caso de performances dos bateristas Zé Eduardo Nazário e Márcio Bahiapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_final.pdf29.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.