Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8RCGXT
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Sergio Freire Garcia | pt_BR |
dc.contributor.advisor-co1 | Luiz Augusto de Moraes Tatit | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Ana Cristina Fricke Matte | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Oiliam Jose Lanna | pt_BR |
dc.creator | Kristoff Silva | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T21:05:01Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T21:05:01Z | - |
dc.date.issued | 2011-10-27 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/AAGS-8RCGXT | - |
dc.description.abstract | The present research focuses the theory developed by Luiz Tatit - named Semiótica da Canção, whose model for analising song writing has been widely adopted in the academic environment. Our goal was to investigate through which tools the musical thought has its influence in the configuration and enlargement of song interpretation, observing the misunderstandings of significance that the arrangement may cause in a composition, by pointing out specific aspects regarding the dialogue between lyrics and melody. Therefore, the main purpose was the application of the same concepts of the Semiótica da Canção to the analysis of the elements found in the structure of the arrangement.Three songs by Milton Nascimento were chosen: Cais, Um gosto de sol and Que bom, amigo, the two first ones written in colaboration with Ronaldo Bastos. These songs present in their form the repetition of various melodic-harmonic passages, performed each time in a different instrumental setting and also with contrasting interpretation. | pt_BR |
dc.description.resumo | A pesquisa aqui empreendida tem como principal instrumento a teoria erigida por Luiz Tatit, conhecida por Semiótica da Canção, cujo modelo para análise de canções tem sido freqüentemente adotado no contexto acadêmico. Nossa intenção foi a de investigar por quais recursos o pensamento musical atua na configuração e ampliação do sentido cancional, observando os deslizamentos de sentido que o arranjo provoca numa composição, ao acentuar um ou outro dos diversos aspectos envolvidos na relação letra/melodia. Em suma, nosso principal objetivo foi aplicar os mesmos conceitos que estão na base da Semiótica da Canção ao estudo dos elementos do arranjo.Para tanto foram escolhidas três canções, Cais, Um gosto de sol e Que bom, amigo, todas de autoria de Milton Nascimento (as duas primeiras compostas em parceria com Ronaldo Bastos). São canções que apresentam no arranjo a mesma passagem melódico/harmônica, interpretada com instrumentações diferentes e de diferentes maneiras, integrando a estrutura da canção. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | semiótica da canção | pt_BR |
dc.subject | instrumentação | pt_BR |
dc.subject | música | pt_BR |
dc.subject | harmonia | pt_BR |
dc.subject | arranjo | pt_BR |
dc.subject | letra | pt_BR |
dc.subject.other | Musica | pt_BR |
dc.title | Contribuições do arranjo para a construção de sentido na canção brasileira: análise de três canções de Milton Nascimento. | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
contribui__es_do_arranjo_para_a_constru__o_de_sentido_na_can__o__brasileira.pdf | 1.28 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.